Mätning av innovation får innovation att hända i praktiken

Mätning av innovation får innovation att hända i praktiken

De flesta företag och organisationer vill och kan bli innovationsstarka – d.v.s. kraftfulla, uthålliga och skickliga i sitt innovationsarbete. Innovation driver uthålliga konkurrensfördelar mer än någon annan faktor, men alltför många företag misslyckas med sina innovationssatsningar. Varför blir det så? Det diskuterar Jennie Björk och Johan Frishammar på Estrad:webbinariet 21 oktober.

Trots att resurser skjuts till och mål och strategier formuleras så blir utfallet ofta en besvikelse. Ett huvudskäl till det är att få företag mäter och följer upp de innovationssatsningar som görs.
Om innovationsmätning görs på rätt sätt kan den bidra till att företag och organisationer blir innovationsstarka. Utan mätning blir det däremot svårt att veta vilka insatser och resurser som leder till att visionen och de övergripande målen uppfylls. Talesättet ”What get’s measured gets done” stämmer alltså ganska bra!

Föreläsningen bygger på forskning publicerad i bland annat MIT Sloan Management Review samt på svenska i boken ”Innovationsstark” Under webbinariet presenterar författarna ett ramverk och en arbetsmetodik för innovationsmätning och ger råd kring hur innovationsmätning går till i praktiken.

Under webbinariet kommer Björk och Frishammar att diskutera frågor som:

• Vad är innovationsmätning?
• Hur går innovationsmätning till i praktiken?
• Vilka olika mått- och mätetal finns tillgängliga?

Det kommer att finnas möjligheter att ställa frågor till föreläsarna.

Tid: Onsdag 21 oktober 2020, 10.00-11.00
Plats: Zoom – vi skickar länk till alla anmälda ett par timmar innan
Talare: Docent Jennie Björk, KTH och professor Johan Frishammar, Luleå tekniska universitet.
Anmälan och mer information om talarna: http://www.esbri.se/nastaforelasning/

Kontakt: Helene Thorgrimsson, helene@esbri.se, 0739-6389864