Charlotta Dahlborg och Danielle Lewensohn, Karolinska institutet.

Med patent som kompass – Lärdomar från Karolinska institutets innovationslandskap

Nyttiggör! Patentera! Kommersialisera! Skapa innovation! I den forskningsbaserade kunskapen finns potential till många stordåd, och förväntningarna är höga. I vilken grad kan de infrias? Hur ser incitamenten ut? Och hur uppfinningsrika är forskarna?

Charlotta Dahlborg och Danielle Lewensohn har i ett unikt forskningsprojekt kartlagt KI-forskarnas patentering och kommersialisering i detalj över en 15-årsperiod. Att bara räkna antalet patent är ett vanligt, men ganska trubbigt, mått på innovation. Dahlborg och Lewensohn har i stället gått på djupet och studerat vad som egentligen står i patenten, vem eller vilka som har tagit dem, hur ägandet har förändrats över tid, och om forskaren har tagit många patent.

Under en öppen föreläsning 18 oktober kommer de att berätta om ett praktiskt exempel på ett patents väg från idé till innovation. De kommer att belysa möjligheter och utmaningar med dagens innovationssystem utifrån frågor som:

- Vilken roll spelar kulturen i forskningsmiljön för viljan att patentera?
- Varför är inte mobiliteten större mellan akademin och näringslivet?
- Finns det en generell kommersialiseringsmodell som funkar vid alla lärosäten?
- Hur mycket innovation blir det?
- Och måste verkligen alla forskare bli entreprenörer?

Charlotta Dahlborg
och Danielle Lewensohn är båda verksamma vid enheten för bioentreprenörskap vid Karolinska institutet (KI). De har tillsammans kartlagt KI-forskares patent genom att bygga upp databasen Karolinska Institutet Intellectual Property (KIIP).

Tid:
18 oktober 2017, 15.00–17.00
Plats: SUP46, Regeringsgatan 65, Stockholm

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27

Föreläsningen ingår i Estrad, en öppen föreläsningsserie där svenska och utländska forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik. Alla Estradföreläsningar sänds live via Youtube och läggs ut som webb-tv efteråt. På www.esbri.se/webb-tv finns närmare 100 föreläsningar och en mängd andra filmer.