​Entré nr 1-2019 är ute nu

Mot en friskare framtid

En växande och åldrande befolkning höjer kraven på vården. Samtidigt skulle ny teknik och nya processer kunna möjliggöra både ökat patientinflytande och bättre – mer individanpassad – vård. Men hur lätt är det för en innovatör eller entreprenör att få in en fot i vårdsystemen? Entré nummer 1-2019 har hälsoinnovation som tema.

Det är en komplex process att innovera i hälsosektorn. Utmaningarna är inte linjära: De omfattar ofta samverkan med en bred sammansättning av aktörer som entreprenörer, vårdgivare, hälso- och sjukvårdspersonal, patienter, anhöriga, politiker och intresseorganisationer. Det berättar Jens Nygren, professor i hälsoinnovation vid Högskolan i Halmstad. Han är intervjuad tillsammans med forskarkollegan Hélène Laurell samt Jenni Nordborg, regeringens samordnare för life science.

Entré innehåller också artiklar om:
-Paradoxen i öppen innovation
-Entreprenörers frånvaro i nationalekonomisk forskning
-Passionen som påverkar tillgången till externt kapital
-Sveriges mest kreativa elever

Porträttintervjun ägnas åt professor Ulla Hytti, årets mottagare av European Entrepreneurship Education Award. Hon vill minska ”McDonaldiseringen” inom forskning och utbildning, och odla en dialog mellan den så kallade mainstreamforskningen och de mer kritiska rösterna.

-Vi forskare måste inte dyrka entreprenörskapet, säger Hytti.

Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova, skriver under vinjetten ”Åsikten” om hur ny kunskap, innovationer och förmågan att samverka är avgörande när vi tacklar de enorma utmaningar som vi står inför. ”Att misslyckas får inte vara ett alternativ. Det handlar inte i första hand om att rädda planeten, den går vidare utan oss på ett eller annat sätt. Det handlar om att rädda oss människor”, skriver Isaksson.

Entré innehåller dessutom alltid notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet. I Entré nummer 1-2019 rapporterar vi om aktuell forskning från bland annat KTH, Nord University, Karolinska institutet, University of Turku, och Luleå tekniska universitet.

Entré finns att läsa som pdf på www.esbri.se
Kontakta Åse Karlén för mer information: ase.karlen@esbri.se eller 070-799 46 27