Åke Freij har forskat om hur företag kan skapa innovation från nya regler.

När regler skapar innovation

Företag uppfattar ofta nya regler som negativa för verksamheten, när de i själva verket skulle kunna vara möjliggörare av innovation. Den negativa synen gör att nya regler, som exempelvis GDPR, inte implementeras optimalt. Det menar forskaren Åke Freij som föreläser i Stockholm 20 november.

Många företag förtränger eller undviker nya regler snarare än att omfamna dem. Det visar aktuella exempel i bilindustrin och finansbranschen. Åke Freij har disputerat vid Handelshögskolan i Stockholm. Han menar att företag som väljer ett proaktivt och flexibelt arbetssätt kring regelverken kan uppnå stora fördelar relativt sina konkurrenter.

Under den här föreläsningen ger han konkreta exempel på hur ett sådant arbetssätt kan läggas upp. Föreläsningen baseras på studier av 20 regelverk i en bransch som just nu är intensivt föremål för nya regleringar: finansbranschen. För att nå konkurrensfördelar gäller det att omforma de generella kraven till specifika förändringar i produkter, processer och ny teknik.

Åke Freij forskar om innovation och affärsmodeller, med speciellt fokus på finansbranschen. I sin avhandling beskriver han hur företag gör för att skapa värde från regelverksförändringar. Parallellt med forskningen jobbar Freij med att stödja kunder inom regelverksprojekt, artificiell intelligens och framtidens affärsmodeller. Hans råd till företag: ”Se de nya regelverken som kundens dolda röst”.

Föreläsningen är en del av Global Entrepreneurship Week 2017. Läs mer på www.gew.se

Tid:
20 november 2017, 15.00–17.00
Plats: SUP46, Regeringsgatan 65, Stockholm

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 0708-99 55 60

Föreläsningen ingår i Estrad, en öppen föreläsningsserie där svenska och utländska forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik. Alla Estradföreläsningar sänds live via Youtube och läggs ut som webb-tv efteråt. På www.esbri.se/webb-tv finns närmare 100 föreläsningar och en mängd andra filmer.