Nu startar GEW – världens fest för entreprenörskap

Nu startar GEW – världens fest för entreprenörskap

Nu startar Global Entrepreneurship Week (GEW), en global manifestation för att lyfta fram entreprenörskap. I 140 länder världen över firas GEW under perioden 18-24 november genom en mängd olika diskussioner, rundabordssamtal, konferenser, seminarier och andra aktiviteter.

Hittills har 175 aktiviteter med koppling till entreprenörskap och innovation registrerats på den svenska GEW-sajten, och fler tillkommer. Det är kostnadsfritt att vara en partner i GEW, och tillsammans sätter vi fokus på en mängd viktiga frågor som rör entreprenörskap: Vad innebär det att starta företag? Hur skriver man en affärsplan? Vilka är framtidens affärsmöjligheter? Och hur går man från idé till marknad?

ESBRI är värd för GEW i Sverige, och arrangerar GEW-evenemang i dagarna tre:

18 november kl 16.00-18.30 blir det kick-off, inspiration och mingel på SUP46 i Stockholm. Talare är den amerikanska serieentreprenören Gary Whitehill och Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist. Temat är ”Nerdonomics & the Reality of Business” och Whitehill hälsar att ”If you’re ready to stop at nothing to achieve everything, this talk is absolutely for YOU!”

19 november kl 14.00-15.30 genomför ESBRI och US Embassy Stockholm ett seminarium på temat ”Innovation, Partnerships and Seeking New Solutions: Development Assistance in the 21st Century”. Huvudtalare är Rajiv Shah som arbetar för United States Agency for International Development (USAID). Han kommer diskutera hur man via innovation och entreprenörskap kan tackla fattigdom runtom i världen, och vilken roll USAID kan spela i samarbete med olika aktörer. Nyligen ingick ett svenskt storföretag partnerskap med USAID, och Rajiv Shah kommer att berätta mer om detta. Medverkar gör också Mark Brzezinski, USAs ambassadör i Sverige samt Magnus Aronsson, vd ESBRI.

20 november kl 15.00-17.00 föreläser professor Alexandra Waluszewski, Uppsala universitet. Temat är ”Entreprenören – mellan förhoppningar och realitet”. Hur lätt är det egentligen att introducera förändring i ett etablerat ekonomiskt landskap? Räcker det med en suverän idé, och sedan sköter marknaden resten? Och hur krockar politiska förhoppningar med entreprenörers verklighet? Kom och diskutera frågorna på ESBRIs Estrad.

Mer info om samtliga svenska evenemang finns på www.gew.se
Kontaktperson: Magnus Aronsson, magnus.aronsson@esbri.se, 073-506 00 08