Nu startar världens fest för entreprenörskap – Global Entrepreneurship Week firas 16-22 november

160 länder. 25 000 partners. 1 entreprenöriellt ekosystem. Det är utgångsläget för Global Entrepreneurship Week (GEW) som drar igång i dagarna. Över hela världen hyllas entreprenörer och entreprenörskap genom en mängd olika diskussioner, rundabordssamtal, konferenser, seminarier och andra aktiviteter. Så också i Sverige.

ESBRI är svensk värd för GEW-veckan som i år infaller 16–22 november. GEW handlar om att inspirera och dela erfarenheter om entreprenörskap och innovation – på lokal, nationell och global nivå. Alla organisationer som arrangerar aktiviteter under GEW-månaden november är välkomna att registrera dem på GEW Sveriges webbplats. Därigenom blir de – kostnadsfritt – GEW-partners och deltar i den globala manifestationen.

Som privatperson är det fritt att botanisera bland de många aktiviteterna i kalendariet. De handlar bland annat om finansiering, sociala medier, delandeekonomin, digitalisering och hur man kan gå från idé till succé.

Några av den svenska GEW-festens höjdpunkter:

Entreprenörsveckan vid Luleå tekniska universitet arrangeras 10–13 november och blir en slags förfest till GEW. Talare som Karin Nilsdotter, Michel Issa och Andreas Ehn inspirerar. Det blir också en tävling – The Marshmallow Challenge – och en mängd workshops och seminarier om nätverkande, upphovsrätt och produktutveckling.

Global Innovation Fund presenteras under ett halvdagsseminarium 16 november. Har du idéer som kan leda till en bättre värld? Sida stödjer innovationer som kan minska fattigdomen och göra skillnad för människor som lever i utvecklingsländer.

Anders Wall-föreläsningen arrangeras 18 november på Uppsala universitet. Det är Skandinaviens största föreläsning inom entreprenörskap, och arrangörerna räknar med fullt hus – 2 000 deltagare – även i år. Moderatorn Fredrik Lindström ska hålla ordning på talare som Petter Stordalen, Mattias Klum och Renée Voltaire.

Entreprenörskap i utbildningen är temat för ESBRIs Estradföreläsning 19 november. Chalmersforskarna Mats Lundqvist och Karen Williams Middleton beskriver entreprenöriellt lärande som ”lärande genom att skapa värde för andra” – ett lärande för framtiden.

Till årets svenska GEW-partners hör också Start-Up Stockholm, Linnéuniversitetet, Grant Thornton, Ideon Innovation, VINNOVA, Fryshuset, Business Region Göteborg, Mötesplats Social Innovation och Internetstiftelsen i Sverige, för att bara nämna några.

Mer info om samtliga svenska evenemang och partners finns på www.gew.se

På Twitter heter vi @GEW_Sweden och använder hashtaggen #gewswe
Kontaktperson: Jelena Despotovic, jelena.despotovic@esbri.se, 073-722 73 66