Ny databas presenterar forskare inom entreprenörskap, innovation och småföretagande

Saknar din artikel forskarperspektivet? Behöver du en expert till en paneldebatt? Eller undrar du vem som kan innovationsprocesser? ESBRI lanserar en ny databas med forskare inom fälten entreprenörskap, innovation och småföretagande. Här hittar du den du söker.

I artiklar och debatter om företagande, jobbskapande och tillväxt är det oftast en handfull vita, manliga, övre-medelålders nationalekonomer som får komma till tals. Men mångfalden inom forskningsfältet är större än så! ESBRI är i färd med att bygga upp en databas över aktiva forskare inom entreprenörskap, innovation och småföretagande. Vi kallar den ”Vem gör vad?”.

Databasen är webbaserad, sökbar och öppen för alla. I dagsläget har över 250 forskare registrerat sig med kontaktuppgifter, nyckelord och information om aktuella projekt. Och fler tillkommer hela tiden.

I ”Vem gör vad?” hittar du experter på bland annat nyföretagande, riskkapital, öppen innovation, cleantech och socialt entreprenörskap. De är verksamma vid Sveriges alla universitet och högskolor, inom en rad olika discipliner som sociologi, företagsekonomi, historia, nationalekonomi och kulturgeografi.

-       Vid våra svenska lärosäten finns en enormt bred kompetens inom de här områdena. ESBRI arbetar för att lyfta fram den kompetensen, och på så sätt nyttiggöra forskningen, säger Magnus Aronsson, vd ESBRI.

Ta en titt i ”Vem gör vad?”: www.esbri.se/vgv

För mer info, kontakta magnus.aronsson@esbri.se, 073-506 00 08