Nina Svensson har disputerat i psykologi.

Ny forskning i tidningen Entré: Rädslor på jobbet hämmar kreativiteten

”Tänk utanför boxen!” har länge varit ett populärt tillrop. En ny avhandling i psykologi från Karlstads universitet visar att många faktiskt är bra på att tänka annorlunda. Men alla vill inte dela med sig av sina tankar, av rädsla för att få kritik eller göra ”fel”. Det finns mycket att göra för att öka kreativiteten på jobbet.

– Oro, sociala förväntningar och normer censurerar människor. Många har fler idéer än vad de berättar för andra. Så egentligen borde inte frågan vara ”Kan du tänka utanför boxen?” utan i stället ”Vågar du tänka utanför boxen?” Alltså: Vågar du kommunicera dina idéer oavsett vad andra tycker om dem?

– Många arbetsplatsers stora utmaning är att skapa ett klimat där alla känner sig trygga att prata om sina idéer. Och naturligtvis vore det gynnsamt för både individ, arbetsplats och samhälle om fler innovativa lösningar kom fram.

Det säger Nina Svensson som har disputerat vid Karlstads universitet. Hon är en av många forskare som intervjuas i det aktuella numret av ESBRIs tidning Entré.

– Samhällen där det är okej att tycka och vara olika, det är också kreativa samhällen. Precis som på en arbetsplats. Antalet idéer och kvaliteten på dem hänger ihop med acceptans och tolerans för olikheter, konstaterar Svensson.

I Entré nummer 4, 2016 rapporterar vi också om globala innovationsnätverk, mikrofinansiering som kan förlänga fattigdom, hur born global-företagen omarbetar sina affärsmodeller för att behålla konkurrenskraften, att företagande kan snabba på integrationen i Sverige, och mycket mer.

Forskningen kommer bland annat från Linnéuniversitetet, Handelshögskolan i Stockholm, Lunds universitet, Umeå universitet, KTH, Blekinge tekniska högskola, Chalmers och Jönköping University.

I Entré hittar du dessutom alltid ”Åsikten”, notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet.

Entré finns att läsa som pdf på www.esbri.se
Kontakta Åse Karlén för mer information: ase.karlen@esbri.se eller 08-458 78 04

Relaterat innehåll