One Big Thing 2.0

USA:s nya ambassadör i Sverige, Matthew Barzun, fortsätter sin företrädares satsning på företagande i cleantechsektorn. Det annonserade han på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum i dag.

Under parollen One Big Thing inledde förra amerikanska ambassadören Michael Wood en kampanj för att lansera svenska cleantechföretag för amerikanska riskkapitalister. Den satsningen fortsätter, kunde hans efterträdare Matthew Barzun meddela i dag.

- Klimatförändringarna är en jätteviktig fråga för president Obama. Samarbetet med Sverige har gett bra resultat. Det vore galet att sluta arbeta med One Big Thing. Men, det vore också galet att bara fokusera på det. Det finns så mycket att lyfta fram här i Sverige, och i USA. Det är bara att se på hur många saker som har kommit fram under det här forumet sa Barzun.

- Och det finns många saker vi kan göra tillsammans för att lyfta fram nya idéer inom det här området. Nya idéer som kan vara till gagn för inte bara för de två länder vi representerar, utan för hela världen.

Under forumet pratade Barzun för första gången i Sverige om sitt entreprenörskap. Innan han engagerade sig politiskt var han bland annat engagerad i starten av mediebolaget CNET, som såldes för 1,8 miljarder dollar förra året.

Andra frågor som diskuterades under Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum var: Hur får jag finansiering till start och tillväxt? Vilka affärsmöjligheter finns inom cleantech? På det årliga forumet möts affärsänglar, riskkapitalister, entreprenörer, gröna innovatörer, policyskapare, forskare, studenter och politiker med syftet att stimulera till tankeutbyte och bättre affärer.

Under forumet deltog förutom Matthew Barzun även Kimberlie Cerrone, affärsängel i Silicon Valley som var inblandad i starten av Yahoo, professor Tom Kosnik från Stanford University och Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet. De diskuterade hållbara affärsmöjligheter, vikten av smarta pengar samt hur änglar och riskkapitalister fattar sina investeringsbeslut. Totalt medverkade ett tjugotal svenska och amerikanska experter i forumet.

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangerades, för sjätte året i rad, av ESBRI, Näringsdepartementet och U.S. Department of Commerce.

För mer info: www.esbri.se/sweden-us-2009
Kontakt: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 0708 99 55 60