Organisation som främjar invandrarföretagande prisas

”ESBRI-priset – För entreprenörskap” har tilldelats Internationella Företagarföreningen i Sverige (IFS). Detta avslöjades 25 oktober 2010, i samband med årets Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. Rafael Bermejo, ordförande IFS, och Maroun Aoun, vd IFS, tog emot priset av IT- och regionministern Anna-Karin Hatt.

ESBRI-priset delades ut första gången 2007, och gick då till serieentreprenören och uppfinnaren Leif Lundblad. Det andra ESBRI-priset tilldelades dåvarande USA-ambassadören Michael Wood 2008. Genom att dela ut priset vill ESBRI uppmärksamma personer, företag eller organisationer som har gjort insatser för att förbättra entreprenörskapsklimatet i Sverige. Juryn består av ESBRIs medarbetare och priset delas ut när det är befogat.

– IFS såg tidigt vikten av att stödja utländska personers företagsamhet, och har bitvis fått kämpa i motvind. I dag inser de flesta att Sverige behöver mobilisera all kompetens för att stå sig i den globala konkurrensen.

– Genom att ge IFS ESBRI-priset vill vi uppmuntra dem att fortsätta sitt viktiga arbete, säger Magnus Aronsson, vd på ESBRI.

Juryns motivering:
I stadgarna till ”ESBRI-priset – För entreprenörskap” står att det ska tilldelas en person eller organisation som främjar entreprenörskapsklimatet i Sverige. Att hjälpa andra förverkliga sina entreprenörsdrömmar är ett av de tydligaste sätten att göra det. Årets mottagare av ”ESBRI-priset – För entreprenörskap” har genom rådgivning, coachning och finansiering lyft många nybyggare till nya höjder. Tidigt uppmärksammade de hur ett mer jämlikt företagsklimat bidrar till en positiv samhällsutveckling, och att ”Lika möjligheter ökar tillväxten”.

Det tredje ”ESBRI-priset – För entreprenörskap” går till IFS – Internationella Företagarföreningen i Sverige. Sedan 1996 har IFS konsekvent och med uthållighet arbetat för att stödja företagare med utländsk bakgrund. De insåg, före många andra, hur viktigt det är att sammankoppla finansiering med relevant rådgivning. Med sin tydligt opinionsbildande roll belyser IFS såväl problem som möjligheter i nya svenskars företagsamhet. Inte minst genom det egna priset ”Årets Nybyggare”, som sedan 1999 har synliggjort framgångsrika företagare med utländsk bakgrund.

För mer info om priset, se www.esbri.se/esbripriset
Frågor besvaras av ESBRIs vd Magnus Aronsson: magnus@esbri.se, 073-506 00 08
eller av informatör/redaktör Åse Karlén: ase@esbri.se, 070-799 46 27
Artiklar, webb-tv och mer info om företagare med utländsk bakgrund: www.esbri.se/utland