Relationsråd för änglar

Relationsråd för änglar

Relationen mellan affärsängel och entreprenör kan liknas vid ett äktenskap. Båda går in med höga förväntningar, och kamperar ofta ihop under många år – i nöd och lust. Hur får man relationen att funka? 8 december föreläser KTH-forskaren Andreas Fili på temat Mentorskap och konflikter: Affärsänglar livsviktiga för nya företag.

Det finns många berättelser om hur nystartade företag med kapitalbehov lyckas charma svårflörtade riskkapitalister, och hur alla inblandade sedan blir framgångsrika och förmögna. Men den tidigaste – och viktigaste – investeringsrollen innehas inte alls av riskkapitalisten, utan av den mer anonyma affärsängeln. Det konstaterar Andreas Fili, som har forskat om svenska affärsänglar och ängelnätverk under många år.

– Jag insåg tidigt att de entreprenörer och affärsänglar som jag stötte på pratade ganska lite om pengar, men desto mer om lusten att bygga något. De pratade om nätverkande, tidigare erfarenheter och om att hjälpa varandra, säger Fili.

Under föreläsningen kommer han att fokusera på två centrala teman i relationen – konflikter och mentorskap – och hur de kan hanteras. Med mer kunskap om den andra parten ökar chanserna till en god investeringsrelation, anser Andreas Fili. Han kommer att dela med sig av sina bästa tips på hur änglar och entreprenörer kan bygga en fungerande relation.

Om föreläsaren
Ekonomie doktor Andreas Fili är verksam vid KTH. Hans forskningsintressen är finansiering av entreprenörskap, entreprenöriella relationer, innovation, hållbarhet samt de kopplingar dessa områden har till fastigheter. Fili disputerade 2014 på avhandlingen Noncontractual Governance Strategies of Business Angels in the Post-Investment Venture Relationship. Den bygger på ett 30-tal intervjuer med 21 affärsänglar, och på en analys av affärsängelnätverk utifrån intervjuer med 150 nätverksmedlemmar, tjänstemän, politiker, bankanställda, jurister och entreprenörer.

Tid: 8 december 2015, 15.00-17.00

Plats: Unionens konferenslokal, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27

Föreläsningen avslutar höstens Estrad, en öppen föreläsningsserie där svenska och utländska forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik. Alla Estradföreläsningar sänds live via Bambuser och läggs ut som webb-tv efteråt. På www.esbri.se/webb-tv finns 80 föreläsningar och en mängd andra filmklipp.