Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag

Konst, kultur och kreativitet är viktiga och självklara inslag i samhället. Men att kunna leva på sin konst eller sin kreativitet efter avslutad utbildning är inte lika självklart. 13 mars arrangeras en konferens om konsten att leva på sin konst.

Kulturlivet, näringslivet och samhället i stort vinner på att kulturella och kreativa utbildningar belyser studenternas enskilda drivkrafter. Därför bjuder ESBRI och Tillväxtverket in till kostnadsfri konferens om entreprenörskap i kulturella och kreativa högskoleutbildningar.

–  Ju tidigare studenters drivkraft kan formuleras och kanaliseras, desto större är sannolikheten att de lyckas omsätta den i arbete efter utbildningen, säger Klas Rabe, programansvarig för kulturella och kreativa näringar på Tillväxtverket.

–  I förlängningen kan detta ge hållbar tillväxt genom en ökning av kulturella värden, sociala värden, sysselsättning, skattepengar och kanske även vetenskapliga värden.

Konferensen vänder sig till alla som är intresserade av entreprenörskap, konst samt kulturella och kreativa näringar.

På plats finns representanter från akademi, politik och intresseorganisationer. Bland talarna finns Gerald Lidstone, forskare och föreståndare vid Institute for Cultural and Creative Entrepreneurship, University of London, Bo-Erik Gyberg, rektor för Stockholms dramatiska högskola, Ole Lützow-Holm, musiker, kompositör och lärare vid Musikhögskolan i Göteborg, samt Emma Stenström, forskare och biträdande rektor vid Handelshögskolan i Stockholm. Dessutom deltar statssekreterare Marita Ljung (C), Näringsdepartementet, och riksdagsledamoten Berit Högman (S) i diskussionen.

När: 13 mars 2013, 10.00–17.00
Var: Hotel Birger Jarl, Birger Jarlsgatan 61A, Stockholm

Mer information om talarna och programmet: www.esbri.se/kknkonferens

Mer info och anmälan:
Christina Eriksson, christina.eriksson@esbri.se, 073-560 66 60
Klas Rabe, klas.rabe@tillvaxtverket.se, 08-681 65 34

Mer om Tillväxtverkets program för kulturella och kreativa näringar: www.tillvaxtverket.se/kkn