Återanvänd plast blir smarta produkter i idétävlingen Deca Idea Challenge Sweden

Smarta elever såg nya möjligheter i gammal plast

Snygga skosnören, en smart väska och praktiska skydd för stolsben. Det är de tre vinnande bidragen i idétävlingen Deca Idea Challenge Sweden. Alla produkterna är tillverkade av återanvända plastpåsar – och idéerna kommer från svenska gymnasieelever.

Deca Idea Challenge Sweden är en idétävling för gymnasieelever där de ska hitta nya användningsområden för ett vanligt vardagsföremål. Tidigare år har tävlingen kretsat kring kartonger, petflaskor, gummiband och skosnören. 2020 var plastpåsar i fokus, och tävlingen genomfördes under en intensiv vecka i november. 171 team från 19 olika skolor i 10 svenska län bidrog med kluriga uppfinningar. Tävlingsbidragen pitchades i 3-minutersvideos som laddades upp på Youtube.

Förstapristagare i hård konkurrens blev team ”Skosnören är bae” från Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. De tillverkade hållbara flerfärgade skosnören av begagnade plastkassar.

Andra pris vanns av team ”Plastic Bag 3.0” från Hedda Anderssongymnasiet i Lund. Av plastkassar i olika färger tillverkade de en väldesignad och praktisk väska.

Tredjepriset kneps av team ”The chair shoe” från Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby. Deras uppfinning var smarta skor för stolsben så att de inte repar golven.

- Det är så inspirerande att ta del av elevernas idéer. Juryn hade ett tufft jobb i år, bland de 171 bidragen fanns en mängd roliga, kluriga och användbara idéer, säger Magnus Aronsson, vd för ESBRI och med i juryn för Deca.

Deca Idea Challenge Sweden arrangeras av ESBRI med stöd av Skolverket.

Kontakt: helene.thorgrimsson@esbri.se, 0739-638964