Socialt entreprenörskap – både solskenshistorier och orosmoln

Sociala entreprenörer framställs ofta som godhjärtade hjältar, och de får uppmärksamhet inom praktik, politik och forskning. Men begreppet socialt entreprenörskap rymmer så mycket mer. Det hävdar forskarna Ester Barinaga och Malin Gawell:

”Skrapar vi lite på ytan framkommer såväl engagemang, kreativitet och möjligheter, som en ibland tung och svår vardag. I det sociala entreprenörskapet tacklas detta på olika sätt. I den bästa av världar rör det sig om en flerfald av fruktbara bidrag som bemöts på ett konstruktivt sätt, till exempel i utformningen av politik. Men i praktiken är det inte riktigt så enkelt. I dag finns en debatt om vad ett socialt entreprenörskap är, vilken roll det har i samhället och inte minst vad det betyder för enskilda individer”, säger Barinaga och Gawell.

På måndag kommer de till Estrad för att tala under rubriken ”Socialt entreprenörskap – Både solskenshistorier och orosmoln”. Föreläsarna kommer att redogöra för det svenska och internationella forskningsläget inom området. Konkreta exempel hämtas från sociala entreprenörskapsinitiativ som Fryshuset, Förorten i Centrum och KRIS.

Tid: Måndag 30 januari 2012, 15.00-17.00
Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Talare: Ester Barinaga, Copenhagen Business School, och Malin Gawell, ESBRI

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning