Svenskar kan visst kommersialisera

Det sägs ofta att vi är dåliga på att kommersialisera forskning i Sverige. Professor Maureen McKelvey är mer positiv. Vi är inte så dåliga som vi tror, även om en del stödfunktioner fortfarande behövs.

Stort hopp sätts till kommersialisering av forskning och det akademiska entreprenörskapet. Många pratar sig varma om USA och framgångssagor som MIT och Stanford. I samma andetag klagas det ofta på att vi är dåliga på det här i Sverige. Stämmer det verkligen?

Maureens McKelveys forskning visar tvärtom att vi faktiskt är ganska duktiga. Svenska forskare är i allmänhet positivt inställda till kommersialisering, och lyckas också hyfsat bra i sina kommersialiseringsförsök. Stödsystem vid lärosätena underlättar, men det är även i hög grad upp till forskarna som individer. Politiker och policymakare som vill främja det akademiska entreprenörskapet måste ta hänsyn till båda dessa sidor.

Välkommen till en spännande föreläsning med Maureen McKelvey, som även kommer att prata om hur viktiga universitet och högskolor är för entreprenörskapet, om hur företag kan tjäna på universitetsforskning, och om det svenska lärarundantaget.

Observera att föreläsningen hålls på engelska!

Titel: Universities, patents and innovation – what’s in it for the entrepreneurs?
Tid: Tisdag 21 februari 2012, 15.00-17.00
Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Talare: Maureen McKelvey, Göteborgs universitet

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning