Svenskarna som gräver guld i USA

Sverige och Stockholm är heta områden i startup-svängen, och utländska investerare söker sig hit allt oftare. Tisdag 23 februari arrangeras Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. Affärsänglar, entreprenörer och riskkapitalister från Sverige och USA medverkar.

Syftet med Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum är att främja nätverkande och kunskapsutbyten mellan Sverige och USA när det gäller entreprenörskapsfrågor, med särskilt fokus på finansiering. Några av talarna på årets forum är serieentreprenörerna och investerarna Kimberlie Cerrone och Katarina Bonde, affärsängeln Faz Bashi, crowdfundingexperten Sara Hanks, samt SUP46-grundaren Jessica Stark. Vi är också glada över att USAs trevligaste riskkapitalist, Clare Fairfield, kommer till forumet i år igen.

Medverkar gör även flera svenska entreprenörer som delar med sig av sina USA-erfarenheter: Narrative är kickstartersuccén som senare attraherade venture capital och nu lanserar en uppdatering av sin livsloggarkamera. Codarica är en Stockholmsbaserad startup som gör kodningsspel för barn, och har deltagit i Disneys acceleratorprogram. Orbital Systems klimatsmarta duschar har fått många priser, bland annat kom de tvåa efter Tesla i hemkategorin i designtävlingen Index: Award.

Konferensen tar upp frågor som: Vilka är de bästa tipsen för en svensk företagare som vill slå sig in på den amerikanska marknaden? Vilka stöd finns att få? Tänker riskkapitalister i USA och Sverige olika?

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum genomförs 23 februari 2016 på Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2 i Stockholm.

För tider och mer info, besök www.esbri.se/sweden-us-2016
Kontakt, anmälan och intervjuer: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se eller 0708-99 55 60

Evenemanget webbsänds live via Bambuser. På Twitter använder vi #sweus

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangeras av ESBRI, Näringsdepartementet och Amerikanska ambassaden i Stockholm.