​Tackla osäkerheten som en entreprenör

​Tackla osäkerheten som en entreprenör

När osäkerhet och oförutsägbarhet präglar tillvaron är det lätt att bli handlingsförlamad. I stället kan vi snegla på hur framgångsrika entreprenörer fattar beslut och agerar, menar professor Saras Sarasvathy. 10 juni är hon huvudtalare på ett webbinarium arrangerat av ESBRI.

Professor Saras D Sarasvathy, Darden School of Business, University of Virginia, USA, är en av världens mest kända och uppskattade entreprenörskapsforskare. Hennes teori om effectuation, en entreprenöriell metod för beslutsfattande, har fått ett enormt genomslag.

10 juni 2020 medverkar hon i ett Estrad:webbinarium. Saras Sarasvathy kommer att dela med sig av sina tankar om hur effectuation kan hjälpa oss att tackla osäkerheten kring coronapandemin. Docent Henrik Berglund, Chalmers, kommenterar forskningen.

Forskarna kommer bland annat att diskutera:
-Tre olika typer av osäkerhet
-Fyra sätt att hantera osäkerheten
-Hur en ny framtid kan samskapas av flera aktörer

Observera att webbinariet genomförs på engelska!

Titel: Co-create new futures in uncertain times
Tid: Onsdag 10 juni 2020, 15.00–16.00
Anmälan: Helene Thorgrimsson, helene@esbri.se, 073-963 89 64

Webbinariet genomförs i Zoom, länk mejlas ut till alla som anmäler sig.
Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning

Föreläsningen ingår i Estrad, ESBRIs öppna föreläsningsserie om entreprenörskap och innovation där främst forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik. Kunskapsdelningen och nätverkandet mellan akademiker och praktiker står i fokus. På www.esbri.se/webb-tv finns över 100 föreläsningar och andra filmer.