Tillväxt hot mot tillväxtföretag

Tillväxt hot mot tillväxtföretag

Tillväxt har blivit ett mantra, något som nästan alla företag strävar efter. Att växa, helst snabbt och kraftigt, ses i dag som det främsta framgångsmåttet. Paradoxalt nog är just tillväxten alla tillväxtföretags största hot. Det menar i alla fall professor Malin Brännback.

Skälet är att lönsamheten gärna glöms bort i växtivern. I stället finns en övertygelse om att kraftig tillväxt förr eller senare magiskt kommer att omvandlas till lönsamhet. Men sambandet är allt annat än tydligt. Kraftigt växande omsättning är oftast inte samma sak som växande lönsamhet. En ökad personalstyrka innebär i regel ökade kostnader, och därmed lägre lönsamhet.

Välkommen på en föreläsning där Malin Brännback slår ett slag för den hållbara och lönsamma tillväxten, och svarar på frågor som: Vad menar vi egentligen med tillväxt? Och vad är det som ska växa – lönsamheten, omsättningen eller personalen?

Malin Brännback är författare och professor i internationell företagsverksamhet vid Åbo Akademi i Finland samt gästprofessor i entreprenörskap vid Stockholms universitet.

Tid: Måndag 8 december 2014, 15.30-17.15
Plats: Unionens konferenslokal, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Efter föreläsningen delar vi ut ESBRI-priset 2014. Det går till en person eller organisation som har gjort insatser för att förbättra entreprenörskapsklimatet i Sverige. Vinnaren tillkännages på plats, och efter prisutdelningen bjuder vi på glögg.

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning

Mer om ESBRI-priset: www.esbri.se/esbripriset

Kontakt och anmälan: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 070-799 46 27

Alla Estradföreläsningar sänds live via Bambuser. Efteråt läggs de ut som webb-tv.

www.esbri.se/webb-tv finns över 50 föreläsningar och en rad andra filmklipp.