Lars Trägårdh om framtidens arbetsmarknad i digitalt Almedalen

Lars Trägårdh om framtidens arbetsmarknad i digitalt Almedalen

Lars Trägårdh är en av Ersta Sköndal Bräcke högskolas forskare som brukar delta vid Almedalsveckan, som i år blev inställd på grund av Coronapandemin. I år deltar han istället i ett alternativt digitalt evenemang, DigitAlmedalen, med temat framtidens arbetsliv.

– Vi kommer bland annat att diskutera skillnader i tillit, mellan att lita på andra människor och att lita på myndigheter, och vad det är som påverkar vår tillit. I de studier jag tidigare gjort ser man att man kan identifiera en speciell form av tillit vid sidan av den form av tillit som oftast studeras, nämligen den generella tilliten. Vi har i forskningsprojektet Tillitsbarometern kunnat göra jämförelser under längre perioder. Tack vare ett nytt stöd från Länsförsäkringsbolagens forskningsfond kommer en ny undersökning, Tillitsbarometern 3, att genomföras under hösten, säger Lars Trägårdh, historieprofessor vid Ersta Sköndal Bräcke högskola.

Dessutom diskuteras tillit under coronapandemin, samt hur den svenska tilliten kan se ut på längre sikt. Det är tankesmedjan Futurion som arrangerar DigitAlmedalen, som hålls under samma vecka som Almedalsveckan skulle pågått. Lars Trägårdh kan du höra måndag 29 juni. Ta del av programmet här.