Ersta Sköndal högskola och sex andra lärosäten ansöker om överprövning av Socialstyrelsens upphandling av värdegrundsutbildning

Ersta Sköndal högskola, Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Skövde, Karlstads universitet, Malmö högskola och Stockholms universitet bedömer att de förutsättningar och krav som anges i Socialstyrelsens förfrågningsunderlag om värdegrundsutbildning är omöjliga att tillgodose inom ramen för de kvalitetskrav som ställs på högskoleutbildning. Socialstyrelsen har utformat ett förfrågningsunderlag och därmed efterfrågat anbud som strider mot förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor, vilket har omöjliggjort ett anbudslämnande. Därför yrkar vi att förvaltningsrätten skall förordna att Socialstyrelsens upphandling av värdegrundsutbildning görs om.

Bakgrund
Socialstyrelsen fick under våren 2010 ett flertal regeringsuppdrag inom området vård och omsorg för äldre, med grund i propositionen Värdigt liv i äldreomsorgen. En bestämmelse har införts i Socialtjänstlagen om en nationell värdegrund för äldreomsorgen, vilken innebär att socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Ett av uppdragen som Socialstyrelsen har fått handlar om att höja kompetensen bland biståndshandläggare, enhetschefer, medicinskt ansvariga sjuksköterskor samt för medicinskt ansvariga för rehabilitering när det gäller den nationella värdegrunden.

Främsta orsakerna till ansökan om överprövning
I förfrågningsunderlagets kravspecifikation anges fyra kunskapsområden som kursen skall omfatta. Till kunskapsområdena skall 26 kursmål uppnås. I underlaget finns krav på att kursen ska omfatta 7,5 hp. Vi menar att vart och ett kunskapsområdena självständigt borde omfatta en kurs om minst 7,5 högskolepoäng för att kunna ge och garantera den önskvärda kompetensen. Sammantaget borde kursen alltså snarare omfatta 30 högskolepoäng.  Det är inte möjligt för oss att med bibehållen utbildningskvalitet genomföra en utbildning som har så omfattande kursmål och så begränsat antal högskolepoäng. Vi anser också att det finns brister i förutsebarhet och transparens i upphandlingen. Detta sammantaget gör att vi nu ansöker om överprövning.

Jan-Håkan Hansson
RektorErsta Sköndal högskola
jan-hakan.hansson@esh.se

Pablo Dahlin
Enhetschef, Uppdragsutbildningsenheten
Ersta Sköndal högskola
pablo.dahlin@esh.se

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vid Ersta Sköndal högskola bedrivs utbildning på grundnivå och avancerad nivå i vårdvetenskap, socialt arbete, diakoni, kyrkomusik, teologi och psykoterapi. Här bedrivs också forskning om bl.a. det civila samhället, vård i livets slutskede, vårdetik med livsåskådningsvetenskap och organisations- och arbetslivsetik.