Konferens i palliativ vård tar sikte på framtiden

Konferens i palliativ vård tar sikte på framtiden

Den 21–22 mars 2018 anordnas den 5:e Nationella konferensen i Palliativ vård i Stockholm på Folkets Hus. Palliativ vård är olika lindrande behandlingar och åtgärder för att må så bra som möjligt om man har en livshotande och obotlig sjukdom eller skada. Temat för konferensen är: Med rötterna mot framtiden – fokus på det palliativa förhållningssättet. Målsättningen med årets konferens är att tydliggöra den palliativa vårdens historia i Sverige och samtidigt tydliggöra visioner för den framtida palliativa vården. Konferensen vill utmana deltagarna att genom kreativa tankar se framtida möjligheter och utmaningar.

Programmet är riktat till alla som arbetar med palliativ vård oavsett vårdform, vårdnivå eller diagnosgrupp. Svensk palliativ vård är under ständig utveckling och under två dagar kommer drygt 800 deltagare få ta del av det senaste från landets ledande expertis i palliativ vård. Invigningstalare är Emma Henriksson (KD), ordförande i riksdagens socialutskott.

Konferensen har fokus på de fyra hörnstenarna; symtomlindring, kommunikation, närstående och teamarbete, vilka alla kommer att belysas ur olika perspektiv; medicinskt, icke-farmakologiskt och omvårdnadsmässigt.

Arrangörer är Nationella Rådet för Palliativ Vård (NRPV) i samarbete med Ersta Sköndal Bräcke högskola och Stiftelsen Stockholms Sjukhem.

Inger Fridegren
Ordförande NRPV