Därför ska du resa själv från Sverige på språkresan!

Text: Jakob Kruuse af Verchou

Är det vanligt att studenter reser och pluggar språk ensamma?

Kommer det att finnas andra svenskar på språkresan?

De här frågorna får vi språkförmedlare höra flera gånger i veckan från vuxna och yngre studenter, från barn och föräldrar. Det är självklart på förhand lite skrämmande med tanken att själv åka på en språkresa eller att back-packa i Asien utan att känna någon annan människa på plats innan resan. Särskilt om man reser för att läsa ett främmande språk som ens förkunskaper möjligtvis inte är de bästa i.

99 % av de som tar steget och pushar sig utanför sin trygghetszon, inser snabbt att det blir mycket bra att åka själv från Sverige, och väl på plats inser de ofta att ju färre svenskar de träffar på språkkursen, desto bättre är det.

Våren 2003 åkte jag på själv på en utbytestermin till Maastricht i Holland som utbytesstudent från Uppsala universitet. Det var ett utbyte genom Erasmus som gav mig den fantastiska möjligheten. Jag kände inte till mycket av staden sedan innan och heller ingen annan som skulle plugga där. Lite skrämmande tanke för mig som alltid varit lite reserverad som person och kanske inte alltid funnit mig bekväm i situationer där man ständigt träffar nya människor.

Hade jag dessa reservationer innan försvann de nog första eller andra dagen på skolan. Jag sveptes upp i välkomstaktiviteter, själva undervisningen och studentfester. Genast hade jag nya kompisar från Skottland, USA, Kanada, Tyskland, Frankrike, Spanien, Mexico och Norge. Ett par svenskar fanns det också där som jag umgicks med, men då det var en internationell skola, umgicks vi alltid i blandade grupper och då var det engelska som pratades hela tiden. Som svensk fick jag till och med stundtals agera tolk åt amerikanerna som inte alltid förstod killen från Glasgow.

Det var den roligaste och mest givande terminen jag hade under mina universitetsstudier och 15 år senare har jag fortfarande en hel del kontakt med människorna jag studerade med. Jag har flera gånger besökt ett par kompisar i Mexico City, San Francisco och Los Angeles och när de är i Europa brukar de ta en sväng förbi Stockholm också.

Hade jag rest tillsammans med ett par kompisar eller till en skola populärare bland andra svenskar hade jag nog inte fått samma upplevelse. Tiden i Holland inspirerade mig att söka en internationell karriär och efter studierna jobbade jag fem år i London och tre år i Mexico City. Jag tror inte att jag hade gjort det om jag skippat min utbytestermin och bara fortsatt att läsa i Uppsala.

Jag kan alltså ta mig själv som ett exempel då jag får frågan om vi rekommenderar att man ska resa ensam men saken är den att jag inte behöver prata om mig själv. Våra kunder berättar ofta över telefon, epost och i personliga bloggar om hur glada de är att ha rest själva och att det varit så få svenskar på resan, att jag inte behöver prata om mig själv.

Åkte du alldeles ensam? Skulle du rekommendera att resa själv då man inte är jättebra på engelska men vill bli bättre?

ABSOLUT!! Bara gör det! Du lär dig sååå mycket mer engelska av att bara vara i ett engelsktalande land. Jag tycker man ska åka själv. Jag tycker (och tror) att det är det bästa du någonsin kan 'utsätta' dig för. Åker du ihop med en kompis kommer ni hålla ihop och det är svårt att släppa taget och börja prata med andra. Åker du själv är du 'illa tvungen'. Du kommer att vilja lära känna människor för att inte vara ensam och när du spenderar tid med dem inser du snart att engelskan bara finns där, utan att du tänker på den.

- Malin 5 veckor i Brighton, England 2016

”Ibland är det så lätt att bli bekväm i det man har. Man har sina rutiner, på en plats som man kan utan och innan, och där man känner sig trygg. Det är visserligen helt fantastiskt att ha en sån plats! A place called Home :) Men det är också väldigt lätt hänt att man fastnar lite i livet, även om man kanske egentligen skulle vilja ut och uppleva. Det kan vara på grund av rädsla, bekvämlighet, eller av tanken "Inte kan jag"…

Men tro mig! Du kan! Du vågar! Man kan verkligen förvåna sig själv med vad man klarar av, och hur mycket man utvecklas av att utmana sig själv! Det har jag verkligen upplevt i mitt liv…”

- Alice 16 veckor i Nashville, Tennesse 2017

Alice och Malin var med om fantastiska äventyr under sina respektive språkresor och de uttrycker det bättre än mig varför man aldrig ska vara rädd att ta steget och att åka själv från Sverige för att studera ett språk. Är man fortfarande lite nervös dessutom, finns det språkskolor som till och med ser till att man lär känna personal och klasskamrater dagen innan man ens börjar skolan. Man träffas på söndagseftermiddagen, tar ofta en stadsvandring tillsammans och sedan kanske man äter middag och tar en förfriskning. The Orange Carpet Experience kallar de det.

Lärare berättar hur studenter som aldrig tidigare träffat varandra kommer arm i arm till skolan dagen efter välkomstaktiviteten. Alla språkskolor har inte samma upplägg men väl på plats så gör de alltid sitt bästa för att du snabbt ska känna dig som hemma och träffa nya kamrater. Kom ihåg att du kommer att träffa nya människor precis i samma situation som dig själv. Att vara lite nervös innan är bara bra och låt det inte hindra dig från det äventyr en språkresa verkligen är!