Everysport förvärvar Stallskriket och expanderar till Norge - tar position som Skandinaviens ledande innehållsleverantör på trav

Everysport förvärvar 100 % av aktierna i travtipsbolaget Media-Fon AS med produkten Stallskriket. Förvärvet blir Everysports officiella expansion till Norge. Everysport har idag kunder inom affärsområdet Sportmedia samt en del trav- och spelprodukter i Norge. Genom detta förvärv får bolaget en starkt förankrad slutkundsprodukt på den norska marknaden. Förvärvet är ett steg i Everysports tillväxtsatsning inom slutkundsprodukter och expansion utanför Sverige.

Everysport förvärvar 100 % av aktierna i Media-Fon AS genom en apportemission om 2 miljoner aktier som hanteras inom befintligt bemyndigande och 1 miljon NOK som betalas kontant. Säljare är Christer Invest AS vars ägare också varit VD för Media-Fon. Kursen är satt till 1,51 kr/aktie, baserat på en genomsnittskurs under förhandlingsperioden.

Media-Fon hade år 2015 en omsättning på 5,95 mNOK och ett resultat om 350 tNOK. Bolaget har ett eget kapital om 216 tNOK och är fem anställda. Media-Fon beräknas omsätta ca 6 mNOK under 2016 med ett positivt rörelseresultat. Everysport får tillträde till Media-Fon från och med 1 nov 2016.

”Förvärvet av Stallskriket ligger i linje med vår tillväxtstrategi att öka inom slutkundsprodukter och expandera utanför Sverige. Stallskriket har en mycket stark position på den norska speltipsmarknaden med en erkänt kompetent och erfaren redaktion. Nästa steg blir att förflytta Stallskrikets innehåll och data in i en digital affärsmodell vilket kommer att öka marginalerna avsevärt i verksamheten. Vårt tidigare förvärv av DMH ihop med dagens förvärv av Stallskriket innebär att vi nu blir Skandinaviens främsta innehållsleverantör inom trav och speltips, säger Gustaf Karling VD Everysport Media Group”

Stallskriket har både en digital affär, genom försäljning till www.rikstoto.no och www.stallskriket.no, samt en tryckt travtidning. Stallskriket är också en stor leverantör av travtipsinformation till Rikstoto som är motsvarande ATG i Norge. Stallskriket sitter på en stor mängd relevant travinnehåll och travdata som Everysport har för avsikt att stoppa in i en mer digital affärsmodell under 2017. Everysport förvärvade i somras Daytime Media House (DMH), som är störst i Sverige på trav och speltipsinformation. Genom detta förvärv blir Everysport nu den främsta innehållsleverantören inom trav och speltips i Skandinavien.

”Everysport har sedan tidigare trav- och spelprodukter i Norge genom bland annat Travtjansten.no, försäljning av andelsspel via Rikstoto etc. I kombination med det har vi en mediaaffär genom vårt samarbete med Norska Golfförbundet, den norska delen av PGA.com och Europeantour.com. Totalt har vi en räckvidd om ca 100 000 unika besökare per vecka på de sajter som vi representerar i Norge. Genom förvärvet så säljer vi produkter från två av tre befintliga affärsområden i Norge till en årlig omsättning efter förvärvet av Stallskriket om ca 10 miljoner NOK inför 2017. Hittills har vi kunnat sköta allting från Sverige men genom förvärvet väljer vi nu att officiellt etablera Everysport i Norge. Vi har för avsikt att fortsätta växa med samma inriktning, struktur och strategi i Norge som vi har i Sverige, säger Gustaf Karling VD Everysport Media Group”

Media-Fon AS är hemmahörande i Drammen utanför Oslo och kommer efter förvärvet ledas av Everysports affärsområdeschef för Mediaservices, Stefan Lundström-Orrbeck.

Gustaf Karling, VD, Everysport Media Group AB

E-post: gustaf@esmg.se

Tel: +46 070-7662680

Webb: www.esmg.se

Christer Lovås, VD Stallskriket AS

E-post: christer@stallskriket.com

Tel: +4790678642

Webb: www.stallskriket.no

• dmh
  • travtjänsten
  • trav
  • everysport
  • stallskriket

Everysport Media Group är ett sportmedia och sportteknologiskt bolag. Everysport Media Group äger och driver ett flertal av de främsta digitala sport- och speltipssajterna inom fotboll, ishockey, golf, tennis och trav med varumärken som Svenskafans.com, Fotbolldirekt.se, Hockeysverige.se, Travtjänsten, Sporttjänsten, Eliteprospects.com, Golfing.se m fl. Via vårt affärsområde Mediaservices samlar vi in och förmedlar sportdata till de flesta medier i Sverige.