SvenskaFans och Sportsverige går ihop - bildar Everysport Media Group

En ny stjärna är tänd på den digitala sporthimlen. Traveas Sports Media har ingått avtal med en grupp sportmediabolag och bildat Everysport Media Group. Med egna varumärken som SvenskaFans och Eliteprospects i kombination med uppdragsförsäljning av Fotbollskanalen och TVmatchen.nu får företaget en av branschens största annonsportföljer mot manlig målgrupp med sportintresse.

“Nu kan vi verkligen ta upp kampen om de stora annonspengarna mot aktörer som Aftonbladet och Expressen”, säger bolagets VD Gustaf Karling

Everysport Media Group är resultatet av en sammanslagning mellan Traveas Sports Media och bolagen Sportsverige, Everysport och Newsme. Företaget kommer att organisera affären i tre separata affärsområden (Sportmedia, Golf, Mediaservice & Teknik) med cirka 35 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg, Vårgårda, Malmö och Växjö.

VD för bolaget blir Traveas nuvarande VD och grundare Gustaf Karling, som tillsammans med Peter Sibner, Mathias Resare, Jonas Aschbacher och Stefan Lundström utgör ledningsgruppen i det nya bolaget.

Traveas som är noterat på Aktietorget kommer i samband med samgåendet byta namn till Everysport Media Group. Företaget beräknar att omsätta ca 55 miljoner kronor under 2016.

”Genom samgåendet befäster Traveas sin position som ett av Sveriges ledande digitala mediebolag. I dagens snabbrörliga marknad har sportmedia vuxit fram som en av de mest spännande nischerna. Sporträttigheter handlas för mycket stora belopp och är en av de viktigaste grenarna inom mediaindustrin. Traveas strategi att bli den ledande distributionskanalen för sport i webb och mobil ligger väl i linje med denna utveckling”, säger VD Gustaf Karling

Förutom egna varumärken som SvenskaFans, Eliteprospects, Fotbolldirekt och Hockeysverige kommer affärsområdet Sportmedia även driva externa säljuppdrag för sajter som Fotbollskanalen och TVmatchen.nu - vilket innebär en total räckvidd om över två miljoner unika besökare per vecka. Affärsområdeschef är Peter Sibner från Newsme och försäljningschef blir Sportsveriges tidigare VD, Jonas Aschbacher. Försäljningsorganisationerna från Sportsverige och Traveas börjar omedelbart samarbeta kring försäljningen.

”Vi har nu flera av branschensledande varumärken i ett och samma erbjudande. Kombinationen av egna redaktioner och prestigefulla säljuppdrag gör oss till en kraftfull partner för mediebyråer och annonsörer som vill nå manlig målgrupp”, säger Jonas Aschbacher.

”Med populära titlar som Svenska Fans, Hockeysverige, Eliteprospects och Fotbolldirekt i samma hus blir vi en ledande aktör inom fotboll och ishockey. Genom samgåendet uppnår vi synergier som ger kraft och kompetens att växa våra nyhetssajter och communities ytterligare”, säger Peter Sibner.

Utöver fotboll och ishockey kommer en ny storsatsning på golf och individuella sporter som cykel och racing ske i ett eget affärsområde. Ambitionen är att fortsätta utveckla egna sajten Golfing.se och utveckla fler kring produkter inom golf, Golfing.se kommer bland annat vara mediepartner till Nordea Masters under 2016 och fler nyheter är att vänta framöver. Ansvarig för affärsområdet Golf blir Mathias Resare, som tidigare varit VD för SvenskaFans.

Everysport är sedan 15 år den största leverantören av sportdata och sporttjänster till svensk media. Affärsområdet Mediaservice & Teknik kommer att ledas av Everysports nuvarande VD Stefan Lundström.

”Med denna plattform på plats finns stora möjligheter att integrera nya sajter och medier från sportvärlden. Everysport Media Group kommer därför att fortsätta växa organiskt och genom förvärv för att skapa en stark internationell aktör inom sportdata och sportmedia”, säger Gustaf Karling

Samgåendet föreslås genomföras genom en apportemission i Traveas riktad till Everysports aktieägare. Traveas kommer genom ett separat pressmeddelande offentliggöra kallelse till en extra bolagsstämma. Efter samgåendet kommer aktieägarna i Traveas ha en ägarandel om 50 % i den sammanslagna koncernen. Huvudägarna i Traveas har godkänt förvärvet och kommer att rösta för apportemissionen. Huvudägare i Everysport Media Group blir Everysports nuvarande huvudägare Popa/Menmo.

Mer om själva affären går att läsa i en mer affärsinriktad pressrelease här.

r ytterligare information, vänligen kontakta:

Gustaf Karling, VD Traveas                   Johan Ejermark, grundare Popa/Menmo/Everysport

E-post: gustaf@traveas.com                E-post: johan@everysport.se

Tel: +46 707-662680                             Tel: 070-7767733

Webb: www.traveas.com                     Webb: www.popa.com, www.menmo.se

Traveas

Traveas Sports Media når via egna nätverket Traveas Sports+ 700 000 unika sportintresserade personer varje vecka, och är Sveriges snabbast växande sportmediabolag. Vi äger, driver och ansvarar för ett flertal intressestyrda sportsajter som exempelvis Svenskafans.com, FanTV, Golfing.se, SvenskaRaceFans.com och Tennis.se. Samtliga sajter drivs och utvecklas i vår egen webb-, app- och annonseringsplattform som är navet i verksamheten. Vid sidan av detta ansvarar Traveas också för annonsförsäljning från andra externa sportmedier som tidningen Svensk Golf och Norsk Golf med de tillhörande sajterna Svenskgolf.se och Norskgolf.no.

Everysport är den största leverantören av sporttjänster till svensk media. Everysport levererar dagligen sportdata till en stor del av regional- och lokalmedias papper-, webb- och mobilprodukter.

NewsMe driver och utvecklar intressestyrda webbsidor inom sport. EliteProspects.com är en av världens mest populära sajter för hockeydata. Hockesverige.se är sveriges största oberoende webbsida om hockey. Fotbolldirekt.se är nyhetsledande på svensk fotboll. EliteFootball.com samlar data och övergångar inom fotboll. Goalwire.com är sveriges mest moderna livescoresida.

Sportsverige är Sveriges största sajtnätverk för den som vill nå en sportintresserad målgrupp. Nätverket har över 1,5 miljon unika svenska besökare varje vecka. Sportsverige representerar sajterna inom NewsMe och externa uppdrag som Fotbollskanalen, TV-Matchen, Sillyseason.com och Perform Group.

Menmo/Popa

Everysport, NewsMe och Sportsverige ingår i företagsgruppen Menmo/Popa (www.menmo.com/www.popa.com). Vi har sedan år 2000 jobbat med att utveckla bolag och produkter inom sport, media och teknik. Inom gruppen ryms förutom bolagen ovan, bland annatbolag som sportmaterialtillverkaren Svea Sport, bostadssajten HittaHem.se, evenemangssystemleverantören Nortic, rekryteringstjänsten YouCruit, sociala nätverket Friendbase.com, träningstjänsten Shapelink.com och den nyligen avyttrade spelteknikutvecklaren Mobenga.

• goalwire
  • fotbolldirekt
  • hockeysverige
  • eliteprospects
  • everysport
  • sportsverige
  • svenskafans

T R A V E A S   S P O R T S   M E D I A - NUMBER ONE IN SPORTS MEDIA

Traveas Sports Media når via egna nätverket Traveas Sports+ 700 000 unika sportintresserade personer varje vecka, och är Sveriges snabbast växande sportmediabolag. Vi äger, driver och ansvarar för ett flertal intressestyrda sportsajter som exempelvis Svenskafans.com, FanTV, Golfing.se, SvenskaRaceFans.com och Tennis.se. Samtliga sajter drivs och utvecklas i vår egen webb-, app- och annonseringsplattform som är navet i verksamheten. Vid sidan av detta ansvarar Traveas också för annonsförsäljning från andra externa sportmedier som tidningen Svensk Golf och Norsk Golf med de tillhörande sajterna Golf.se och Norskgolf.no.