TRAVEAS AB (publ) DELÅRSRAPPORT JULI TILL SEPTEMBER 2013

”Med 26 % tillväxt i Q3 fortsätter vi att leverera enligt plan”

Sammanfattning Delårsrapport juli-september 2013

- Nettoomsättning, 2 940 tkr (2 327 tkr) Tillväxt 26 %

- Rörelseresultat efter avskrivningar, 272 tkr (-247 tkr)

- Resultat per aktie efter utspädning, 0,01 kr (-0,01 kr)

- Likvida medel, 36 tkr* (988 tkr)

Sammanfattning januari-september 2013

- Nettoomsättning, 7 976 tkr (6 375 tkr) Tillväxt 25 %

- Rörelseresultat efter avskrivningar, -1 489 tkr (-723 tkr)

- Resultat per aktie efter utspädning, -0,05 kr (-0,01 kr)

- Likvida medel, 36 tkr* (988 tkr)

*bolaget har dessutom kundfordringar om ca 1 mkr.

Jämförande tal från 2012 inom parantes.

Väsentliga händelser under det tredje kvartalet och efter periodens utgång:

Traveas Media

- Traveas Media har under perioden fått ett fortsatt förtroende från Svenska Tennisförbundet att arbeta fram ett förslag på en mediaaffär för dem.

Traveas Technology

- Traveas knyter ett strategiskt teknologi och marknadssamarbete med ett amerikanskt mjukvarubolag som heter Cornerstone Information Systems, med mer än 450 resebyråkunder över världen. Samarbetet möjliggör en förenklad åtkomst till resebokningar och bokningsinformation från våra befintliga samt potentiellt nya kunder i resebranschen, samt att Traveas och Cornerstone tar fram ett gemensamt erbjudande till Cornerstones kunder.

Traveas

- Ledningen i Traveas har under en tid fört en dialog med Göran af Klercker om ett engagemang i Traveas. Vi är därför väldigt glada att Göran har accepterat att ta en roll som blivande styrelseledamot i Traveas. Göran kommer att föreslås och formellt kunna väljas in till ledamot först vid nästa kommande stämma. Fram till dess kommer han att medverka och stödja styrelsen på konsultbasis.

- Traveas har under perioden blivit uppgraderade av UC till riskklass 3 vilket innebär att bolaget nu är kreditvärdigt. Av den anledningen har bolaget under perioden tecknat ett checkräkningsavtal med SHB.

Läs mer om senaste nytt på http://www.traveas.com

Läs rapporten i sin helhet på Aktietorget/Traveas.

”Vi ska göra Traveas Technology till att bli det globalt ledande SaaS-bolaget för resebranschens eftermarknad”

Kära aktieägare,

Det var länge sen vi hade så många bollar i luften som nu.

Kort om resultatet så ligger det i linje med vad vi hade förväntat oss. Under det senaste året så har vi lagt mycket managementkraft på att säkra inriktning och affären för Traveas Media. Vi har nu flera kontrakterade uppdrag rullande och för en mängd spännande dialoger med nya aktörer och potentiella uppdragsgivare som är intresserade av våra tjänster.

Vad gäller helårsresultatet så är det avhängt hur försäljning går under det fjärde kvartalet. Bedömningen är dock att vi kommer att göra ett positivt rörelseresultat för kvartalet enligt plan. Om det däremot räcker hela vägen fram till ett positivt rörelseresultat för helåret är idag fortfarande osäkert. Men alldeles oavsett om vi klarar oss över strecket precis eller missar målsnöret något, så påverkar det inte vår framfart för fortsatt tillväxt under de nästkommande två åren 2014-15.

Angående media och tillväxt; det är med stor glädje som vi idag kan meddela att vi knutit Göran af Klercker till styrelsen hos oss på Traveas. Utöver den specifika branschkunskap som Göran samlat från 20 års erfarenhet av mediabranschen (med bl a ett förflutet som VD för TV3, VD för Mediebyrån Carat samt mångårig koncernchef för Aegis Media) så är vi likaledes imponerande av Göran som bolagsbyggare. Det arbete han gjort inom Aegiskoncernen vittnar om en djup förståelse för hur man bygger ett långsiktigt aktieägarvärde. Vi är givetvis stolta över att kunna knyta en så pass erfaren person till oss, men framför allt ser vi fram emot att kunna ha med Göran i den otroligt spännande tillväxtfasen vi nu går in i, för både Media och Technology.

I ämnet Technology; sedan sommaren så har ledningen arbetat hårt med att nu också skapa förutsättningar för Traveas Technology. Vi är därför mycket glada att kunna presentera det samarbete som vi berört i tidigare rapporter. Vi har nu ingått ett strategiskt, tekniskt och marknadsorienterat partnerskap med ett amerikanskt mjukvarubolag som heter Cornerstone, med huvudkontor i Indianapolis, USA, och med mer än 450 resebyråkunder runtom i världen.

För Traveas Technology innebär partnerskapet flera saker, både tekniskt och försäljningsmässigt. Det möjliggör en kraftfullt förenklad åtkomst till resebokningar och bokningsinformation från våra befintliga samt potentiellt nya kunder i resebranschen. Sedan starten av Traveas så har detta varit den största utmaningen när det kommer till att kunna implementera nya kunder. Med hjälp av Cornerstones plattform kommer den processen bli betydligt enklare och skapa möjligheter för Traveas att sälja mot kunder på fler marknader än bara Norden.

Den kanske främsta fördelen med detta samarbete är dock att Traveas får möjlighet att paketera ett gemensamt erbjudande till Cornerstones samtliga 450 resebyråkunder. Det första kvittot på samarbetet är i form av en gemensam kund som nu ligger i drift baserat på vårt teknologisamarbete.

Traveas ledning och styrelse ser mycket stora möjligheter med vår plattform The Ancillarator. Med detta samarbete på plats så är vi nu redo att ta steget och öka takten. Vi har därför arbetat fram en affärsplan för Traveas Technology som innebär att vi på tre år skall ta Traveas Technology till att bli det globalt ledande ”software as a service-bolaget” (SaaS) för resebranschens eftermarknad, inom det så kallade ”Ancillary Services”-segmentet. För att ha bäst förutsättningar med denna globala tillväxt utvärderar ledningen just nu olika möjligheter att finansiera en internationell expansion.

Detta blir också en följd av det arbete som vi gör kring en bolagisering av Traveas affärsområden Media och Technology (läs mer kring detta i Delårsrapport april till juni 2013).

Med dessa ord så ser jag mycket fram att ta Traveas mot nya möjligheter under den närmaste perioden.

Gustaf Karling

Verkställande Direktör

Traveas AB (publ)

TRAVEAS OMSÄTTNING, RESULTAT OCH FINANSIELLA STÄLLNING UNDER JULI TILL SEPTEMBER 2013

Nettoomsättning

Nettoomsättningen under perioden juli till september växte med 26 %, till 2 940 tkr kr (2 327 tkr).

Rörelseresultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar under perioden blev 272 tkr (-247 tkr).

Kassaflöde

Kassaflödet uppgick under perioden till -208 tkr (-385 tkr).

Eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Traveas ett eget kapital om 2 570 983 tkr och en soliditet om 60 %.

Finansiell ställning

Bolaget har likvida medel om 36 tkr och kundfordringar om cirka 1 mkr vid periodens utgång.

Bolaget har inga behov på att ta in externt kapital för att driva rörelsen genom exempelvis en nyemission.

ÖVRIG INFORMATION

Marknadsutsikter

Ledning och styrelse bedömer att bolaget har stora möjligheter att utvecklas fortsatt positivt under 2013 (se mer under VD-ord).

Aktien och aktieägare

Per den 30 september var 29 129 563 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Efter andra kvartalets utgång har Traveas 248 aktieägare.

Antal anställda uppgick vid periodens slut till 11 personer.

Redovisingsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. I det fall det saknas ett allmänt råd har i förekommande fall vägledning hämtats från Redovisningsrådets rekommendationer. I delårsrapporten har samma principer som i årsredovisningen för 2012 använts.

Granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte granskats av Traveas revisor.

Kommande aktiviteter & rapporttillfällen:

Bokslutskommunike för 2013, 13 februari, 2014

För ytterligare information kontakta:

Gustaf Karling

Verkställande Direktör

E-post: gustaf@traveas.com

• kvartalsrapport
  • q3
  • tillväxt

Traveas – the best of two worlds: Technology & Media

We think that great companies will be defined by their ability to handle change. And change is surely something that Traveas have gone through, many times. We´ve gone from being a small startup with nisched mobile services for the travel industry, to become a public company with two different business areas: Technology & Media.

TRAVEAS TECHNOLOGY - Every digital booking carries hidden values. Traveas services enrich these bookings to become powerful communication and sales tools. Traveas mobile and email services helps more than 40 companies in various industries in 11 different countries to expose their hidden assets. Our mission is ”To enrich transactions”. To enrich something means to add value, either economically or qualitatively. We do both.

TRAVEAS MEDIA - Traveas is more than a media ad sales company! We are an outsourcing partner for the full process of selling media advertising. Through experience, knowledge and relevance we help our clients to fulfill their obejctives as being, or becoming, a leading media channel. Our mission: "To turn content into value".