VIA Travel först i Europa med personliga, realtidsuppdaterade resplaner direkt i mobilen

Resebyrån VIA Travel blir först i Europa med att erbjuda sina kunder en personlig resplan direkt i mobilen. Till resplanen finns även en automatisk statusbevakning kopplad som via SMS och i realtid informerar resenären om någon förändring av resan skulle ske, så som förseningar eller terminalförändringar. Konceptet bygger på det svenska företaget Traveas produkt TravelPlanner och är helt anpassat efter såväl VIA Travel som efter deras kunders behov.

Syftet med tjänsten är att på ett smidigt och flexibelt sätt förse resenären med all relevant information kring en resa genom att erbjuda ett effektivt alternativ till den tidigare utskrivna pappersresplanen. Därigenom minskas resenärens stress för att tappa bort viktiga papper samtidigt som man ger ett bidrag till miljön i minskad papperskonsumtion. Resenären får koll på resdatum, flygtider, hotellnätter samt karta till hotellet, hyrbilar och aktuellt väder på resmålet – allt samlat på ett ställe och alltid tillgängligt direkt i mobilen. Den resande kan också välja om man vill ha sin resplan aktiverad 12 eller 24 timmar före avresa. Detta skiljer sig från en konventionell resplan som du får på mailen i samband med bokning och som därför lätt försvinner i den övriga mailfloran mellan bokningstillfället och fram till avresan. Resenären blir även uppdaterad via SMS direkt om en förändring sker.

-          ”För oss som affärsresebyrå är det mycket viktigt att ge våra kunder en så flexibel och kvalitativ service som möjligt. Resplanen är viktig att ha med sig när man är ute och reser, men som ett löst dokument är det alltför lätt att man tappar bort eller glömmer den i väskan i bakluckan när taxiföraren undrar vilket hotell man ska till. Att istället kunna erbjuda resenären den kompletta resplanen rakt i mobilen är både praktiskt och enkelt eftersom de flesta av oss alltid har mobilen till hands” säger John Lundmark, VD på VIA Travel Sverige.

-          ”Vi är givetvis stolta över samarbetet med VIA Travel och över att få vara del av denna spännande utveckling för resebranschen. Vår ambition är att bidra till ett smidigare och mer uppdaterat resande, både från konsumentens och från branschens sida. Med lanseringen av TravelPlanner och samarbetet med VIA Travel känns det som om vi tar ett rejält kliv närmare det målet” säger Gustaf Karling, VD Traveas.

För ytterligare information vänligen kontakta:

John Lundmark, VD, VIA Travel Sverige                    Gustaf Karling, VD, Traveas

Mail: john.lundmark@viatravel.se Mail: gustaf.karling@traveas.com

Mobil: +46 70 714 18 00                                              Mobil: +46 707-66 26 80

Webb: www.viatravel.se Webb: www.traveas.com

• alert