Hur väljer jag luftrenare?

Hur väljer jag luftrenare?

Luftrenare är en elektronisk produkt som verkligen kan få oss att må bättre. Den ser till att inomhusluften hålls ren och att föroeringar rensas bort. Den kan även minska nivåer på luftburna bakterier och virus. En luftrenare används i både hem, kontor och på offentliga platser.

När man ska köpa en luftrenare så finns det olika saker att tänka på och titta efter. Det är viktigt att luftrenaren har ett HEPA-filter (High Efficiency Particulate Arresting). HEPA-filtret är ett luftfilter som filtrerar bort luftburna partiklar. Beroende på vilken klass filtret har filtrerar det olika mycket, som exempel filtrerar ett filter i klass H13 bort mer än 99,95% av partiklarna i luften.

Titta även efter DIN EN1822 som är en europeisk standard som tillämpas på mycket högeffektiva luftfilter med ultralåg penetration (EPA, HEPA och ULPA). Den fastställer effektiviteten som baserats på en metod som räknar partiklar med en testaerosol och klassificerar filtren efter deras effektivitet. MPPS (Most Penetrating Particle Size) är den partikelstorlek som är svårast att fånga (vanligtvis 0,1 - 0,25 mikron). Testandet för MPPS är mycket strängare än andra standarder som bara testar vid 0,3 mikron. Det är viktigt att inse att partiklar som är större och mindre än MPPS alltid kommer att uppnå en högre effektivitet, därför visar tester som körs på endast 0,3 mikron inte hela historien. På grund av detta skapades DIN-standarden.

På konsumentmarknaden finns det väldigt få märken som testat enligt EN1822-standarderna. Ur reningssynpunkt är de filter med EN1822 standard mycket effektivare och DIN-standarden mycket strängare än andra globala standarder. För att vara säker på att få en riktigt bra luftrenare så rekommenderas också ECARF certifiering. ECARF (European Center for Allergy Research Foundation) certifierar endast produkter och tjänster som anpassats helt till allergikers behov.

• Är du extra känslig för husdjursmjäll, allergener och lukter så bör du titta på en luftrenare som har specialfilter för detta, säger Karin Grom Marketing Manager ACCO Brands Sverige.

En del luftrenare har sensorer som känner av när halterna av partiklar ökar eller minskar i rummets luft. Med hjälp av sensorerna kan luftrenarna automatiskt justera fläktens hastighet för maximal anpassad rening av luften. Storleken på rummet som ska hållas rent är även den en avgörande faktor vilken luftrenare som är rätt eftersom luftrenarna tillverkas i olika modeller med olika kapacitet.

Naturligtvis är även designen viktig. En modern luftrenare som smälter in i rummet gör luftrenaren också till en snygg inredningsdetalj. Så välj den som passar bäst in i ditt hem, men kontrollera filtret innan!