Skapa en bra arbetsmiljö på ditt hemmakontor.

Skaffa dig ett optimalt hemmakontor med en unik Leitz TruSens luftrenare

Hemmakontoret har nästan blivit synonymt med jobb efter att coronapandemin bröt ut. Många hem är inte avsedda för att användas som en arbetsplats. En stor del av befolkningen spenderar mer tid hemma på grund av pandemin, och det kan bli tydligare att man lider av allergi från pollen, damm och husdjursallergener. Astma och allergiförbundet ger flera tips på sin hemsida för att underlätta för pollenallergi och ett av tipsen är att skaffa en luftrenare. Före pandemin har man kanske inte övervägt det, men nu har man möjligheten att verkligen påverka luftkvaliteten i rummet där man arbetar. Om luften upplevs dålig kan det gå ut över koncentrationen och produktiviteten.

En luftrenare hjälper till att hålla luften fräsch så att man effektivt kan arbeta hemma. När pandemin minskar blir hemmakontoren färre, dock tror många att de kommer finnas kvar i större utsträckning än tidigare. Då är det viktigt att inte dålig ventilation stoppar produktiviteten.

-När du ska köpa en luftrenare är det viktigt att välja en modell som passar familjens behov. Man behöver tänka på storleken av rummet som luftrenaren ska stå i. Leitz TruSens finns i tre olika modeller som renar luften i rum från 23 upp till 70 kvadratmeter, säger nordisk produkt- och marknadsansvarig Jan Rune Løvnæseth på ACCO Brands.

Många luftrenare mäter inte luftkvaliteten i hela rummet, utan baserar sig endast på luften som är i närheten av luftrenaren. De två största TruSens modellerna har en extern SensorPod-luftkvalitetsmätare som mäter luftkvaliteten i hela rummet, och sedan arbetar luftrenaren efter det behov som finns, säger Løvnæseth.

Han förklarar att SensorPoden och luftrenaren bör placeras på varsin sida av rummet. SensorPoden skickar information till luftrenaren, så att den automatiskt kan justera fläkthastigheten.

Dual Flow-teknologin sprider effektivt den rena luften i två riktningar så att du kan vara säker på att det kommer ren luft i hela rummet, inte bara rakt över luftrenaren.

Han påpekar att modellerna begränsar spridning av bakterier samtidigt som den generella luftkvaliteten förbättras.

Løvnæseth framhåller att företaget har det som en hjärtesak att förbättra människors luftkvalitet genom renare luft.

- Många lider av allergi, med de vet inte att en sådan här enkel lösning som kan hjälpa dem att leva ett bättre liv. Att sprida kunskap, göra folk medvetna om den här lösningen och att vårt företag gör skillnad i människors liv är en stor drivkraft, säger Løvnæseth

Källor: