ACCO Brands EMEA erhåller EcoVadis Bronsmedalj 2024 med en markant förbättrad bedömning.

Pressmeddelande -

Redan i sin andra bedömning har ACCO Brands EMEA, Europas ledande tillverkare av kontorsprodukter, uppnått en markant förbättring av sin bedömning från att vara bland de 50% högst rankade till att vara bland de 24% högst rankade företagen inom sin bransch. Det innebär att de nu innehar EcoVadis Bronsmedaljen för 2024.

EcoVadis är världens största och mest betrodda leverantör av hållbarhetsbedömningar för företag. Bedömningen tar hänsyn till fyra områden när man granskar ett företag: miljöpåverkan, arbete och mänskliga rättigheter, etik och hållbar upphandling. ACCO Brands andra granskning av EcoVadis innefattade en noggrann utvärdering av alla dessa områden för att uppnå bronsmedaljen.

Utmärkelsen placerar ACCO Brands EMEA bland de 24% högst rankade företagen enligt det högt ansedda EcoVadis-systemet. Företaget presterade särskilt bra på miljöarbetet, där de rankades bland de 9% högst rankade, och på hållbar upphandling, där de rankades bland de 8% högst rankade företagen enligt EcoVadis inom tillverkning av papper och kartongartiklar.

EcoVadis Bronsmedalj 2024 har välkomnats av Jacqueline Wellhaeusser, Sustainability Director på ACCO Brands EMEA, som kommenterade:
"Denna betydande förbättring i vår andra granskning visar vårt fokus och engagemang för vårt hållbarhetsprogram som vi haft på plats i över 14 år och att vår strategi och plan är den rätta för att hjälpa oss att kontinuerligt förbättra vårt arbete med hållbarhet och att skydda miljön. Vi är stolta över att resultaten av detta arbete har bekräftats igen av experter inom hållbarhetsbedömningar och våra intressenter kan vara trygga med att de samarbetar med en ansvarsfull partner."

För mer information, se den senaste hållbarhetsrapporten för ACCO Brands EMEA här.

ACCO Brands är en viktig global aktör med ledande varumärken för kontor- och hemmakontor. Dessa inkluderar Leitz®, GBC®, Rexel®, Rapid®, NOBO®, Esselte®, Derwent® och Kensington®. För mer information om ACCO-varumärket, besök: www.accobrands.com