Stärk ditt team - Roliga och effektiva övningar för teambuilding

Stärk ditt team - Roliga och effektiva övningar för teambuilding

Teamövningar har stora fördelar för teamet, företaget och individen. Men det är svårt att veta vad man ska göra och vad som är mest effektiv. Nedan skriver vi om tre effektiva och roliga teambuildingaktiviteter som förbättrar kommunikationen och höjer teamets moral.

Fungerar teambuildingövningar?

Det är ingen tvekan om att teamövningar har en positiv inverkan på att skapa en känsla av kamratskap. De kan leda till förbättrade arbetsrelationer och ett mer produktivt och effektivt arbete. När teamet får öva på att kommunicera, samarbeta och lösa problem kan de sedan ta med sig sina lärdomar in i arbetsdagen. Det hjälper också för att lära känna varandra och identifiera varandras styrkor.

Lös en klurig uppgift tillsammans

Att lösa ett problem som inte är relaterat till jobbet ett bra sätt att få upp diskussioner. Hitta en gåta eller likande, sätt en tidsgräns och när tiden har gått ut kan man ta en minut för att reflektera över processen. Vem talade först? Vem behövde uppmuntran till att bidra? Vem löste eventuella diskussioner eller oenigheter? Att dyka in i en klurig uppgift tillsammans kan hjälpa teamet att identifiera sina styrkor och även notera vad som kan förbättras.

Highlight, headache, horizon

Denna teambuilding övning gör det möjligt för teamet att lyfta sina prestationer, be om hjälp från sina kollegor och hålla teamet uppdaterade på de senaste nyheterna. Perfekt att inkludera på vecko- eller månadsmöten. Här kan varje teammedlem kortfattat förklara en händelse, vad som genererade huvudvärk och vad som väntar vid horisonten. Teamet kan lyfta händelser på jobbet, prestationer eller ett uppnått mål. Det är även fördelaktigt att lyfta kommande projekt som de tycker är spännande eller som kan behöva hjälp från teamet.

Positivitetsvägg

En positivitetsvägg är ett pågående projekt som hjälper till att hålla stämningen på topp. Positivitetsväggen bör vara på ett gemensamt utrymma där alla kan se den, till exempel i fikarummet eller i köket. Väggen kan fyllas med positiva utsmyckningar, foton från gemensamma aktiviteter, positiv respons från kunder eller ett internt diplom som prisar teamet för att ha överträffat sina mål.
Tips: En anslagstavla i kork, eller en whiteboard passar perfekt som positivitetstavla.

ACCO Brands är en viktig global aktör med ledande varumärken för kontor- och hemmakontor. Dessa inkluderar Leitz®, GBC®, Rexel®, Rapid®, NOBO®, Esselte®, Derwent® och Kensington®. För mer information om ACCO-varumärket, besök: www.accobrands.com