Kent Johansson ny VD för Falkenberg Strandbad

News -

Succéår och tronskifte på Falkenberg Strandbad

Falkenberg Strandbad förvärvades av ESS Group under 2011 och hade då 30.000 gäster omsatte 52 mkr. Sen dess har Strandbaden utvecklats på mer eller mindre alla plan där ESS Group jobbat långsiktigt och sakta men säkert byggt en destination, en ny sorts beach club, ett gastronomiskt palats och totalupplevelse som under 2018 nu stoltserar med 100.000 gäster, en beläggning helår på 95 procent och en omsättning på 175 miljoner. Den nye hotellchefen Kent Johansson, 35 år, tillträdde under augusti 2017 och utsågs 1 januari 2019 till VD för Falkenberg Strandbad.

”Falkenberg Strandbad är nu en destination i sig själv och med förra årets stora öppning av den nya pool-lounge-delen i Retreat Club och nya matupplevelsen Köket så börjar vi äntligen närma oss vår vision. Kent och hans team har en otroligt stor del i att vi nu äntligen kommit hit och jag är så glad över att han tackat ja till rollen som VD för fina Falkenberg Strandbad”, berättar Anders Nilsson, partner och COO på ESS Group.

Kent Johansson tillträdde rollen som VD 1 januari och har vid 35 års ålder gjort en spännande resa. Gemensamt är hans passion för gäst och upplevelser. Från Branäs till att på Gothia Towers haft flera centrala positioner för att under 2016 välja att komma till ESS där han på kort tid började med att starta igång ett service- och säljfokuserat Contact Center för att sen ta sig ann Falkenberg Strandbad. Först som Hotellchef och nu bara 18 månader efter som högst ansvarig VD för en av ESS Groups viktigaste destinationer.

”Kent är en modern ledare som hela tiden inspirerar. Med ett stort patos, tron på människor kombinerat med nyfikenhet på gäst och djup kunskap om affären är han en förebild för många av oss här på ESS”, berättar Jonas Stenberg, VD och partner på ESS Group.

Falkenberg Strandbad har under 2018 sett stora ökningar i konferens- och mötessegmentet där betygen från gästerna överträffar mål och tidigare års resultat. Satsningen på en ännu högre servicenivå under hela planeringsprocessen, matupplevelserna och de helt nya och renoverade poolmiljöerna har gett direkta resultat som teamet nu tar vidare in i ett redan positivt 2019. Man gör också investeringar under året i storleksordningen 7 miljoner. Pengar som fördelas utifrån gästfeedback.

”Att få bli VD och vara långsiktig med ESS Group och mitt grymma team här på Strandbaden gör mig enormt glad, taggad och full av respekt. Passionen, lekfullheten och engagemanget i den här familjen är enormt smittande och vi delar värderingar såväl som synen på att våra gästers upplevelse är det viktigaste som finns, säger Kent Johansson”, VD på Falkenberg Strandbad.

För mer information:

Kent Johansson

Falkenberg Strandbad

kent@strandbaden.se

COO

ESS Group

anders@essgroup.se

Subjects

Press contacts

I Göteborg driver vi idag Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger destinationshotellen, Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och det lilla gourmethotellet Villa Strandvägen. MJ'S hittar du i Malmö och i Västerås har vi öppnat The Steam Hotel i ett 100 år gammalt ångkraftverk. Nästa steg i vår resa är Fýri - Resort of Norway som öppnar december 2019 i Hemsedal samt ett nytt destinationshotell där vi inkluderar företagskontor i Gårda, Göteborg med lansering 2022.

ESS Group är även aktiva partners i ett flertal restauranger såsom; Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, Brasserie Lipp, 8ight samt Spik Studios som utvecklar inspirerande, personliga koncept inom hotell, restaurang och offentliga miljöer.

ESS Group