ESS Group och Peab skapar ny destination i Västerås

ESS Group och Peab skapar ny destination i Västerås

Ångkraftverket togs i drift 1917 och försörjde Västerås och stora delar av Sverige med energi innan det avvecklades helt 1992. Genom storsatsningen skall verket nu få nytt liv och byggas om till destinationshotell med 220 rum, restauranger, mötesanläggning och spa.

”Utan Peab hade projektet aldrig varit möjligt att genomföra och vi är både stolta och tacksamma för möjligheten att tillsammans få bygga en unik destination baserad på gemensamma värderingar och idéer”, säger Carl Lundgren, ESS Group.

I kombination med det redan öppnade Actionbadet är målet att skapa ytterligare en stark reseanledning som bidrar till att Västerås blir en självklar destination för alla åldrar.

”Vår ambition är alltid att bygga mötesplatser där människor vill umgås och stanna länge – platser man längtar efter och vill återkomma till. Vi försöker se bortom det traditionella i såväl hotell- som restaurangvärlden och istället skapa karaktärsstarka upplevelser som är moderna, levande och åtråvärda. Som gäst ska man bli inspirerad av att vi skiljer oss från allt annat på marknaden”, säger Carl och avslutar;

”Hotellet och upplevelsen skall vara värt att göra en omväg för, och vi hoppas att invånarna i Västerås kommer att bli lika stolta som vi!”

Hotellet förväntas öppna under hösten 2017.

För mer information, kontakta:
Carl Lundgren, ESS Group, + 46 768 788 350

Tomas Anderson, affärsområdeschef Peab, +46 706 34 49 94

Håkan Östh, vd Kokpunkten Fastighets AB, +46 705 42 00 51

Subjects

Koncernen arbetar med att skapa unika koncept och destinationer i hotell- och restaurangbranschen som genom tydlig närvaro, personlighet och med stort engagemang skapar både lönsamhet och individuella gästupplevelser i världsklass.

ESS Group driver idag Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora, båda i Göteborg. Resorthotellen Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad samt är aktiva partners i restaurangerna Barabicu, Tranquilo, Peacock Dinner Club, Villa Odinslund och Brasserie Lipp.

Press contacts

I Göteborg driver vi idag Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger destinationshotellen, Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och det lilla gourmethotellet Villa Strandvägen. MJ'S hittar du i Malmö och i Västerås har vi öppnat The Steam Hotel i ett 100 år gammalt ångkraftverk. Nästa steg i vår resa är Fýri - Resort of Norway som öppnar december 2019 i Hemsedal samt ett nytt destinationshotell där vi inkluderar företagskontor i Gårda, Göteborg med lansering 2022.

ESS Group är även aktiva partners i ett flertal restauranger såsom; Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, Brasserie Lipp, 8ight samt Spik Studios som utvecklar inspirerande, personliga koncept inom hotell, restaurang och offentliga miljöer.

ESS Group