Projektledarna Clara Sundelius och Johanna Dahlsjö med Ystad Saltsjöbad

Ystad Saltsjöbad vinner pris för hållbarhetsprojektet ”Gott Liv”

Idén för att minska matsvinnet inom hotell- och restaurangbranschen föddes 2022 på Ystad Saltsjöbad och kommer under året ha levererat 20 000 matlådor till behövande. I dagarna kom beskedet att man erhåller Hållbarhetspriset för sina insatser.

Projektet som mättar magar, minskar matsvinn och går i linje med dem globala målen.

Motiveringen lyder bland annat: ”Miljötänk genom minskat matsvinn som leder till matportioner för behövande. Samtidigt som det bidrar till de globala hållbarhetsmålen, välförtjänta är projektet minst sagt av priset”, Säger Paulina Nilsson (M) Ordförande i kommunstyrelsen.

2022 startade Johanna Dahlsjö på Ystad Saltsjöbad “Varm mat” som gick ut på att göra varma måltider av överbliven mat. Kontakt togs med Stora Coop Ystad som hade överbliven mat och tillsammans skapades måltiderna i köket på Ystad Saltsjöbad som sedan delades ut av både Svenska Kyrkan och numera under 2023 Erikshjälpen. Det är sedan under detta år 2023, som insatsen utvecklats och tillsammans med sparbanken Syd och Clara Sundelius skapades ”Gott Liv” där uppropet lyckats nå ut till ännu fler. Johanna och Clara har idag tillsammans med 15 lokala aktörer och tre olika kommuner åstadkommit att “Gott liv” förväntas producera 20 000 matlådor fram till juni 2024. “Många vill göra något men det kan vara svårt att veta hur, känns det 80 bra i magen så är det bara att köra, resterande 20 lär man sig på vägen, speciellt bra blir det ihop med andra” berättar Johanna Dahlsjö, Hållbarhetsansvarig ESS Group.

Förutom matbutiker som försett projektet med matsvinn har företag nu under 2023 börjat bidra med det dem kan. Bland annat har Samhall nu börjat frakta maten i sina kylbilar. Företaget Polykemi som redan skapar plastlådor, har bidragit med matlådor till måltiderna. “Att som företag börja med att se vad ens egna kärna och hjärta ligger, gör det i sin tur enklare att se vad man enkelt kan bidra med.” säger Johanna Dahlsjö.

Hållbarhetsprisets syfte grundar sig i att uppmuntra nyskapande och kreativa insatser som bidrar såväl till miljön, socialt och till ekonomisk hållbarhet. Definitionen av priset går hand i hand med det Johanna & Clara med resterande aktörer har åstadkommit. “Kul är det att göra skillnad på riktigt och att kunna hjälpa föräldrar att säkra varm mat till sina barn under lovet fastän skolmatsalen är stängd.” förklarar Johanna Dahlsjö.

Planerna framåt är att fundera på hur man kan få fler kommuner och aktörer i Sverige att agera tillsammans likt den struktur och de processer som ”Gott Liv” genomfört. Ett förslag är att Ystad Saltsjöbad och Sparbanken Syd kan komma att bjuda in intresserade kommuner, hotell, välgörenhetsorganisationer och matbutiker till korta digitala seminarier där man går igenom projektet med uppmaning om att fler kan göra mer. Men precis hur det ser ut vet vi framöver.

Prispengarna på 10.000 kronor vet Johanna och Clara precis åt vilket håll dom ska gå till. "Att göra skillnad för fler under högtiderna genom att, förutom att tillaga mat, även minska den ofrivilliga ensamheten och utanförskapet.

För mer information:

Läs artikel här: https://www.ystadsallehanda.se...

Johanna Dahlsjö:

Johanna.dahlsjo@essgroup.se Tel: +46 (0)73 045 10 10

Clara Sundelius:

Clara.sundelius@sparbankensyd.se Tel: +46 (0)76 139 73 92

Länk till Ystad Saltsjöbad: https://www.ysb.se

Företag i Gott liv: Ystad Saltsjöbad, Sparbanken Syd, Ica Kvantum, COOP Tomelilla, COOP Ystad, WILLY:S, Svenska Kyrkan, Erikshjälpen, Polykemi, Samhall, Radio Active, Ystads Allehanda, IFK Ystad, Ungdomens Hus i Ystad.

Regions

Nu har ESS Groups familj växt till totalt 15 hotell- och resortdestinationer i Sverige, Norge och Danmark, samt en yacht i Palma Mallorca med 4 dubbelrum.

I Göteborg finns city-resorten Jacy’z Hotel & Resort, Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger destinationshotellen, Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och det lilla gourmethotellet Villa Strandvägen. MJ'S hittar du i Malmö och i Västerås finns The Steam Hotel byggt i ett 100 år gammalt ångkraftverk. Ellery Beach House är placerad i den vackra naturen på Lidingö och Fýri - Resort of Norway är vår första mountain boutique resort i Hemsedal, Norge. I Danmark ser det riktigt godt ut med strandhotellet Marienlyst i Helsingör. Just nu jobbar vi med att utveckla Örenäs Slott som blir Maryhill, Hjortviken i Hindås, en ny sorts hästgård som heter Skönabäck och en till dansk resortupplevelse i Köge.

Vi älskar mat, dryck och musik så vi är också aktiva partners i restauranger så som Cheri-Lee, Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, 8ight & EXCET

Innovation och andra närliggande branscher har alltid intresserat oss vilket gjort att vi också är en del av inrednings- och konceptbyrån Spik Studios, e-handeln Home of ESS, hårdrocksbandet Nestor, co-living-bolaget 20-30 Coliving och nu det egna rosévinet NESSA.

Vi letar alltid efter människor som vill vara en del av vår resa framåt. Här hittar du alla lediga jobb. Varmt välkommen till oss på ESS!