Essilor - på plats 23 på Forbes Top 100-lista över innovativa företag i världen

Essilor är den enda tillverkaren av glasögonglas på Forbes Top 100-lista över världens mest innovativa företag. De senaste tre åren har Essilor legat bland de 28 mest innovativa företagen - 2013 ligger Essilor på plats 23.

Essilor är uppfinnare av det första progressiva glaset i världen, Varilux. Över 350 miljoner glas har sålts sedan Variluxglaset lanserades år 1959. Variluxglasen är fortfarande världens mest avancerade progressiva glas. Glas från Essilor säljs hos ungefär 300 optiker i hela Sverige.

Den årliga rankingen, som publicerades i augusti, ger en översikt av innovativa företag i alla branscher över hela världen. Forbes Magazine utarbetar listan bland annat utifrån företagens årliga tillväxttakt, innovationsförmåga, arbetsprocesser och företagets policy. Med rank 23 lämnar Essilor många kända företag som är kända för sina tekniska innovationer långt efter sig, till exempel Proctor & Gamble, Google, Apple och Unilever.