Ny marknadskommunikatör till ESSIQ

ESSIQ fortsätter att storsatsa på att attrahera och nå ut till nya kompetenser. En del av den här satsningen blir Sofie Karlsson som börjar som marknadskommunikatör och därmed blir en viktig del i marknadsteamet hos ESSIQ. Sofie kommer att ansvara för både det operativa och strategiska kommunikationsarbetet.

Sofie Karlsson kommer från Kristinehamn men har pluggat och jobbat i Örebro de senaste sex åren. Nu packar hon väskorna för att flytta ihop med kärleken i Göteborg – och såklart börja på ESSIQ!

Senast kommer hon från byråvärlden där hon jobbat på en PR-byrå. Nu är hon sugen på att byta till inhouse för att få se andra sidan av myntet och lägga allt fokus på ett varumärke.

"Det som gjorde att jag fastnade för ESSIQ var främst arbetet för att få fler kvinnor att söka sig till teknikbranschen. När det kommer till själva rollen och arbetsuppgifterna så drivs jag av att jobba varierat och kreativt. Det får jag möjligheten att göra i den här rollen!"

Med sig in i rollen har Sofie med kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap och stor erfarenhet från PR- och kommunikationsbranschen.

"Jag har hjälpt företag inom vitt skilda branscher med allt från PR-arbete till sociala medier. Jag tror att mina främsta egenskaper ligger i min nyfikenhet, flexibilitet och kreativitet. Det är egenskaper som jag har fått utveckla ännu mer under mina år på byrå."

3 snabba

• Om du fick bo vart som helst i världen, vart skulle du bo då?

"Jag har en dröm om att någon gång leva det så kallade ”van life” och då kunna bosätta mig var jag än känner för dagen."

• Planering eller spontanitet?

"Får man välja en kombination? Planering med utrymme för spontanitet!"

• Vilken känd person skulle du vilja åka på semester med?

"Jag älskar svensk pop – tror att Veronica Maggio och jag skulle ha en fantastisk semester tillsammans."

• medarbetarnytt

• Stockholm

ESSIQ är teknikkonsultföretaget som strävar efter att vara Sveriges bästa arbetsplats för nytänkande och professionella medarbetare och erbjuder användarcentrerad produktutveckling inom en rad olika tjänsteområden: Mechanical Engineering, UX & Service Design, Agile Management, Connected & Embedded Systems, Green Technology & Electromobility, Test & Quality Engineering, IT & Cloud Services och Simulation & Visualization. ESSIQ grundades 2005 och har idag ett kontaktnät på över 80 aktiva kunder och 200 medarbetare.

Sofie Karlsson

Presskontakt Marknadskommunikatör 0730872441