Så gör vi upp med våra (o)vanor inför nya året

Så gör vi upp med våra (o)vanor inför nya året

Pressinformation:

Nära hälften av svenskarna har nyårslöften för 2024 – och fokus ligger på hälsa och välbefinnande. Löftena som toppar listan är ökad fysisk aktivitet, bättre matvanor och mindre stress, medan i princip ingen siktar på att minska alkohol- eller tobaksanvändning. Det framkommer av en färsk Sifo-undersökning genomförd av hygien- och hälsobolaget Essity.

När vi närmar oss det nya året reflekterar många över sina liv och sätter upp mål för att förbättra sin hälsa, sitt välbefinnande och sina relationer. 45 procent av svenskarna kommer att ha ett nyårslöfte inför 2024. Överst på listan över årets nyårslöften står önskan om regelbunden fysisk aktivitet (24%), följt av hälsosammare matvanor (12%). Minskad stress (10%), förbättrad sömn (9%) och ekonomiska mål (9%) är också viktiga prioriteringar.

– Våra val av nyårslöften speglar en tydlig önskan om ett mer hälsosamt liv och personlig utveckling. Med 2024 framför oss är det uppmuntrande att se att många prioriterar sitt eget välbefinnande så högt, säger Frida Gustafson, ansvarig för hälsofrågor på Essity i Sverige.

Kvinnor satsar mer på hälsan
Fler kvinnor (27%) än män (20%) sätter löften om regelbunden fysisk aktivitet och även hälsosammare matvanor ter sig viktigare för kvinnor under 2024 (15% mot mäns 10%). Att minska ner på stressen är också ett betydligt mer framträdande mål bland kvinnorna; 13 procent har det som löfte jämfört med endast 6% av männen.

Från undersökningen:
Vad, om något, kommer du att ha för nyårslöfte inför 2024?
Regelbunden fysisk aktivitet (24%)
Hälsosammare matvanor (12%)
Minska stressen (10%)
Förbättra sömnen (9%)
Bli mer ekonomisk (9%)
Reducera min skärmtid (9%)
Sluta röka/röka mindre (1%)
Sluta dricka alkohol/dricka mindre alkohol (3%)
Byta jobb/karriär (4%)
Förbättra mina sociala relationer (7%)
Spendera mer tid med familjen (6%)
Vidhålla en ren och organiserad hemmiljö (6%)
Jobba mindre (5%)
Annat (3%)
Kommer inte att ha något nyårslöfte (50%)
Vet ej (4%)
Nämnt något nyårslöfte (netto) (45%)
Bas: 1 109

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 29 november- 3 december 2023. Totalt intervjuades 1109 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel. Media och andra intressenter är välkomna att använda informationen i det här pressmeddelandet på det sätt som önskas, med källhänvisning till Essity/Sifo.

För ytterligare information, kontakta:
Sofia Hallberg, Communication Director Norden. Mobile +46 721 414 299. sofia.hallberg@essity.com

Om Essity
Essity är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.