ESSVE lanserar tredje generationens trallskruv

Efter fyra års utvecklingsarbete presenterar nu ESSVE tredje generationens trallskruv. Det nya sortimentet går under namnet Torpedo MAX. Namnet refererar till skruvens nyutvecklade Torpedo-spets.

Skruven har en rad förbättrade egenskaper som efterfrågats på marknaden. En av dem är den patenterade Torpedo-spetsen som gör att skruven ”hugger” direkt vid montage samt minskar iskruvningsmomentet.

Marknaden har länge efterfrågat ett bättre och kraftfullare alternativ till de trallskruv som redan finns på marknaden. Det är detta behov som ESSVE bemöter med det nya kompletta sortimentet trallskruv, Torpedo MAX. Skruven finns i versionerna härdat stål med ESSVE:s C4-klassade ytbehandling CorrSeal, samt rostfri A2-kvalitet för att möta det ökade behovet av en säker skruv i applikationer av altaner, bryggor, staket mm. Sortimentet lanseras under våren 2010.

Följande förbättringar kommer med Torpedo MAX:

• Nyutvecklade fräsribbor under huvudet, mycket längre och därmed längre skäryta vid själva försänkningen vilket ger ett förbättrat moment vid försänkningen av skruven. Inga stickor och en slät yta som resultat.
  • Nyutvecklad gängform för bästa klämkraft och bästa utdragsvärde.
  • CUTTER Technology. Skruven är försedd med ett frässpår längs stammen och ett på spetsen. Detta ger ett mycket lågt iskruvningsmoment samt minimerar risken för sprickbildning vid montage nära kant.

Med dessa innovationer befäster ESSVE sin tätposition då det handlar om att leda utvecklingen inom infästningsprodukter i allmänhet och utveckling av trallskruv i synnerhet.

För mer information se ESSVE:s hemsida www.essve.se eller kontakta Jörgen Falck, produktchef  tel: 08 623 61 00 eller e-post jf@essve.se.

• torpedo max
  • trallskruv
  • torpeo max trallskruv
  • skruv

Fakta om ESSVE
ESSVE:s målsättning är att serva kunder inom bygg- och industrisektorn med produkter av bästa kvalitet. För ESSVE är kundens behov alltid i fokus. ESSVE har närmare 40 år i branschen och en gedigen erfarenhet gällande såväl produktutveckling som support och utbildning av personal. ESSVE distribuerar och tillhandahåller produkter i norra Europa.

Varumärken inom ESSVE:
ESSVE Infästningsprodukter: Produkter anpassade för nordiska byggregler och förhållanden. Produktkategorin innehåller infästning, skruv, industri- fästelement, spik och bandad spik, byggbeslag, lim, fog, borr och bits.

FireSeal: Typgodkända och testade system för brandtätning av genomföringar.