ESSVE satsar på kemiteknik

ESSVE satsar på kemiteknik, kemisk infästning med en enda målsättning - det ska bli enklare att välja rätt produkt. Fokus är att produkter i sortimentet som överlappar varandra skalas ner och ersätts med universalprodukter, utveckling av skräddarsydda produkter för specialapplikationer samt framtagande av koncept som gör det lättare att hitta rätt produkt för sin applikation. För att lyckas med satsningen stärker ESSVE upp teamet med två nya roller, en produktområdeschef och en produktansvarig utöver befintlig kategorichef för lim- och fogprodukter.

Max Lagerstedt är ny produktområdeschef för kemiteknik och har det övergripande ansvaret för utvecklingen av erbjudandet mot marknaden. Anders Bengtsson blir ny produktansvarig och Magnus Carlson, som tidigare var produktchef, blir ny kategorichef för lim och fog.

-        Satsningen inom kemiteknikområdet är mycket positiv eftersom vi har mycket att bidra med inom kemisk fästteknik. Framgången ligger i att lyckas stärka våra återförsäljares position inom lim och fog, vilket vi gör om de är engagerade och har rätt verktyg. Det vill säga ett tydligt sortiment, koncept som förenklar försäljningen samt teknisk kompetens som samverkar för att hjälpa användaren att välja rätt produkt, säger Max Lagerstedt, ny produktområdeschef för kemiteknik på ESSVE.

Ett led i satsningen inom produktområdet är det nya butikskoncept för lim- och fogprodukter. Där ESSVE har utgått från kundens perspektiv och utformat ett koncept som bygger på att det ska vara enkelt för slutanvändaren att hitta rätt produkt. Antalet produkter i sortimentet som överlappar varandra har skalats ner och universalprodukter exponeras i större utsträckning.

-        Att ha bra produkter garanterar inte ett bra slutresultat, de måste användas på rätt sätt också. Butikskonceptet är ett viktigt steg men vi måste även öka kunskapsnivån om våra produkter så att användaren i slutändan använder de produkterna och lösningarna som förenklar byggandet och höjer kvaliteten i applikationerna, säger Max Lagerstedt.

Kemisk fästteknik är ett område som utvecklas mycket och antalet användningsområden utökas hela tiden. Det gäller att satsa på rätt saker och avsätta tid och resurser för att ligga i framkant för att vara konkurrenskraftig, fortsätter han.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Max Lagerstedt, 08 623 61 66, +46 70 848 77 55 max.lagerstedt@essve.se

Mattias Sebell, Brand Manager ESSVE, + 46 8 623 61 31, +46 70 623 28 78, mattias.sebell@essve.se

• lim och fog
  • max lagerstedt
  • lim- och fogkoncept

Om ESSVE:
ESSVE har funnits sedan 1970 och är marknadsledande i Norden på infästningslösningar till bygg- och verkstadsindustrin. Produkterna sträcker sig från små skruvar till kraftiga infästningar för dammkonstruktioner. Företaget erbjuder även bygg- och industribranschen tillförlitliga verktyg för trä- och metallarbete. ESSVE har 225 medarbetare och kontor i nio länder. Huvudkontoret ligger i Sollentuna, Stockholm och centrallagret i Ulricehamn. Sedan 2004 ingår ESSVE i B&B TOOLS-koncernen. www.essve.se