ESSVEs skruv Torpedo Max besparade Skanska 85.000 borrhål!

-Det ska vara ESSVE Torpedo MAX A2, ingenting annat! Det är just vad Skanskas konstruktör krävde för den nya stora brygganläggningen i centrala Karlstad.

Skälet till det var dels kravet på en hög korrosivitetsklass i den tuffa vattenmiljön, dels att det skulle vara rostfri skruv. Lärkträ går ju inte bra ihop med varmförzinkad skruv, som ger virket fula svarta märken.

Självborrande
Valet visade sig vara särskilt lyckat även när det kom till monteringen. Torpedo MAX är ju självborrande i vanligt virke, men i hårda träslag rekommenderas förborrning. Nu visade det sig att det gick att dra i den även i lärkträet och till och med i det 45mm tjocka virket! Det berodde givetvis på den unika Torpedospetsen i kombination med de dubbla frässpåren och vaxbehandlingen.

Ansvarig för bryggbygget är platschef Richard Svennberg på Skanska.
- Gissa om vi blev glada när det visade sig att skruven var självborrande! Jag vet inte hur mycket arbetstid vi sparat på det, men mycket är det eftersom vi behövde 85.000 skruv! Därför rekommenderar jag gärna Torpedo MAX till andra.

Spika eller skruva?
-När man bygger bryggor står man alltid inför valet - spika eller skruva? Spika är ju smidigt, men funkar inte om man enkelt vill kunna byta ut delar av bryggan i framtiden. Skruv är dessutom snygg och diskret. Den döljs av virket.

Den nya bryggan ingår i en större satsning på att skapa en ny, levande stadsdel i Karlstads inre hamn som tidigare var ett otillgängligt område med gamla industrier och hamnmagasin. Det blir bryggor, trädäck och promenadstråk längs hela den 300 meter långa kajen. Här kommer att finnas gästhamn, restauranger, affärer och serveringar. Området kröns av ett 22 våningar högt bostadshus, Karlstads högsta byggnad.

• skruv
  • trallskruv

Om ESSVE:
ESSVE har funnits sedan 1970 och är marknadsledande i Norden på infästningslösningar till bygg- och verkstadsindustrin. Produkterna sträcker sig från små skruvar till kraftiga infästningar för dammkonstruktioner. Företaget erbjuder även bygg- och industribranschen tillförlitliga verktyg för trä- och metallarbete. ESSVE har 225 medarbetare och kontor i nio länder. Huvudkontoret ligger i Sollentuna, Stockholm och centrallagret i Ulricehamn. Sedan 2004 ingår ESSVE i B&B TOOLS-koncernen.  www.essve.se