Estrella ligger i Göteborg och kommer att medverka i stadens jubileumsfirande 2023.

Estrella på plats under jubileumsfirandet av Göteborg 400 år

Den 2 juni invigs firandet av Göteborg 400 år genom en jubileumsfestival i Frihamnen. Fyra dagar av fest och glädje är att vänta och Estrella är givetvis på plats för att hylla staden som varit Estrellas hemvist i dryga 59 år.

Från bananimport till snacksstjärna
1946 var varumärket Estrella mest känt för att importera bananer från Sydamerika till Göteborgs hamn, men efter att grundaren Folke Andersson testat potatischips i New York 1957 bytte företaget riktning. Folke blev förälskad i de krispiga potatischipsen och samma år startade han Sveriges första snacksproduktion i potatisstaden Alingsås. Estrella hade officiellt tagit klivet från fruktimport till snacksstjärna. Några år senare – 1964 - flyttade verksamheten från Alingsås till större lokaler i Kortedala och Estrella kunde officiellt kalla sig för göteborgare.

70 påsar Estrellasnacks per minut
1983 flyttade Estrella verksamheten till Angered där företaget fortfarande ligger. Idag består Estrella av 250 medarbetare från ca 20 nationaliteter som tillsammans producerar chips, popcorn, bågar och mycket mer åt hela Sverige och Norden. Hur mycket snacks snackar vi om? Bara potatischipsen väger tillsammans 18 000 ton per år. Inte mindre än 37 miljoner Estrellapåsar rullar årligen ut från Göteborgsfabriken för svenska marknaden. Det innebär att det säljs ungefär 70 påsar Estrellasnacks per minut i Sveriges matbutiker.

Fira med oss på Göteborgs Jubileumsfestival 2-5 Juni
Göteborgs Jubileumsfestival är startskottet på sommarens stora firande av Göteborg 400 år. I fyra dagar (2–5 Juni) fylls Frihamnen med musik, underhållning, matupplevelser, prova på-aktiviteter och mycket mer. Festivalen har fri entré och är öppen för alla. Estrella är på plats för att hylla staden och du hittar eventytan på festivalens matområde på Lindholmen Street Food Market. Där kan du tävla om snacks genom att delta i Estrellas frågesport, umgås och ha det trevligt i lounge-ytan eller varför inte snöra upp skorna och spela tvåmanna-fotboll i Estrellas Subsoccer. Kom och fira Göteborg med oss - ingen fest utan snacks!