Estrellas tillfälliga höstchips 2023: Skördefest med smak av smörstekt kantarell

Höstnyhet! Skördefest med smak av smörstekt kantarell

Potatisen är skördad och det är dags för årets höstchips i begränsad upplaga. I år blir de färska, svenska potatisarna till grovräfflade chips med smak av Smörstekt Kantarell – en höstfavorit att se fram emot. Gör dig redo för en krispig skördefest i chipshyllan den 18 september. Senare i höst får vi dessutom komma närmare potatisodlingen och odlarna som möjliggör alla krispiga stunder.

Det är med nyskördad potatis som chipsen blir som godast. Efter en stekhet försommar och plaskblöt sensommar är potatisen äntligen uppe ur jorden och redo att bli krispiga potatischips. I år delar åkrarnas guld strålkastarljuset med skogens guld. Årets höstchips på nyskördad potatis lanseras i smaken av smörstekt kantarell – en smörig och smakrik favorit för många chipsälskare.

- 2023 ser ut att bli ett riktigt svampår! Inte bara i skogen utan även i snackshyllan om man ser till införsäljningen till butik. Vi vet att säsongssmaken kantarell är populär hos våra konsumenter och i år blir det en god twist med smak av just smörstekta kantareller. Men man får passa på för de är producerade i begränsad upplaga! Kommenterar Josefin Hugosson, Brand Manager på Estrella.

• Skördefest med smak av smörstekt kantarell 250g.
    Lanseras i butik vecka 38, 18 september.
  • Finns hos: Ica, Axfood, Hemmakväll, Foodora Market ochvälsorterade servicehandelsbutiker.
  • Allergiinformation: Innehåller MJÖLK.
  • Pressmaterial: jenny.pira@estrella.se

Kommer snart: följ resan från planta till påse

Estrella har arbetat med att ta fram de bästa chipspotatisarna och godaste produkterna i över 60 år och en del av våra potatisodlare har varit med på resan lika länge. Nu vill vi hylla potatisodlarna som möjliggör alla krispiga stunder vi delar tillsammans. För utan våra svenska potatisodlare finns inga svenska chips.

Senare i höst lanserar Estrella en kortfilm med potatisens resa i fokus, från planta till påse. I filmen möter vi bland annat Hans-Alfred vars familj har odlat chipspotatis i tre generationer. Under dessa år har de möjliggjort för svenska familjer att njuta av lokalt odlade potatischips i samklang med svensk natur. Genom ett långsiktigt och ansvarstagande jordbruk spelar potatisodlarna en nyckelroll i att bevara den biologisk mångfalden; trygga en välmående jord; och värna om levande skogar. Mer om detta inom kort.

En av Estrellas kontrakterade potatisodlare, Hans-Alfred.
Hans-Alfred, en av Estrellas kontrakterad potatisodlare