Äntligen – Nu kommer svenskodlade ekochips

Äntligen – Nu kommer svenskodlade ekochips

Efter en lång väntan kan Estrella äntligen stolt presentera chips gjorda på ekologisk potatis odlad i Sverige. Osäkerheten har varit stor in i det sista, inte minst på grund av den kalla och blöta starten på sommaren. Försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt ökar lavinartat och de svenska ekochipsen möter en enorm efterfrågan.

Att odla ekologisk chipspotatis i Sverige är mycket utmanande. Det kalla och regniga klimatet gör det till ett svårt och riskabelt projekt. Från början visste man inte om man skulle kunna lansera chipsen över huvud taget. Men nu skördas alltså en liten mängd potatis på Per-Johan Påhlstorps ekologiska gård utanför Sjöbo. Om några veckor finns äntligen Estrellas svenska ekochips i butikshyllorna.

Chipsen kommer att finnas i en mycket begränsad upplaga.

– Efterfrågan är enorm och vi hade såklart helst velat producera en större mängd. Nu gjorde vädrets makter att det blev en liten skörd som endast räcker till ett begränsat antal påsar. Vi är dock stolta över att äntligen kunna erbjuda marknaden svenskodlade ekologiska KRAV-märkta chips, säger Carina Hanson, VD på Estrella.

Färska siffror visar att den totala försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt i svensk detaljhandel ökade med hela 50 procent under första halvåret 2015[1] och Ekoweb som kartlägger svenskarnas ekovanor rapporterar om en stark efterfrågan på just varor med svenskt ursprung.

– Att odla potatis på naturens villkor är mycket svårt. När det dessutom ska vara chipskvalitet blir utmaningen ännu större. I år har dessutom vädret ställt till det, så KRAV-märkta svenska chips blir helt enkelt en säsongsprimör. Jag tror att många kommer att uppskatta smaken av detta säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Potatisen som odlats på Per-Johan Påhlstorps ekologiska gård utanför Sjöbo skördas denna vecka och körs direkt till Estrellas chipsfabrik i Göteborg. Där blir färskpotatisen till chips som friteras i ekologisk solrosolja för att sedan kryddas med en nypa havssalt.

[1] Källa: Ekoweb, Halvårsrapport 2015

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lisa Müller, Senior Brand Manager Estrella
Telefon: 031 – 332 33 11,
e-post: lisa.muller@estrella.se

Johan Cejie, Försäljningschef, KRAV
Telefon: 018 – 17 45 17
e-post: Johan.Cejie@krav.se

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Kontor och fabrik ligger i Angered utanför Göteborg. Estrella omsätter ca 600 Mkr och är 180 anställda. Estrella ägs av Intersnack Group, som är ett familjeägt snacksföretag med huvudkontor i Düsseldorf. Koncernen har 8000 anställda och en omsättning på 2 miljarder euro.