Det Goda Vårstädet i Angered 18 Maj 2019

Dags för Det Goda Vårstädet i Angered!

Nu på lördag, den 18 maj, är det premiär för Det Goda Vårstädet i Angered. Då ska fotbollslirare, boxare, ryttare och andra lokala idrottsungdomar städa i grönområden, längs promenadstigar och utflyktsplatser i sin stadsdel. Projektet är ett miljösamarbete mellan Estrella och Städa Sverige, för ett renare Angered.

Närmare 240 idrottsungdomar och ledare från 12 olika lag från nio idrottsföreningar kommer att delta på ”Det goda Vårstädet”. Varje lag tilldelas ett område att plocka skräp i, och efter att ha gjort det samlas sedan grupperna på gräsmattan bakom Angered Arena för en gemensam avslutning. För sin insats får de en ersättning till laget.

– Det Goda Vårstädet 2019 handlar om att göra saker ihop, om gemenskapen i klubben och att ta ett gemensamt ansvar för miljön. Det är när vi stöttar varandra och arbetar tillsammans som ett lag som stora saker kan hända, säger Carina Hansson, VD Estrella.

Pedagogisk effekt

Det är idrottens miljöorganisation Städa Sverige tillsammans med Estrella som står bakom projektet. – Tillsammans gör laget något viktigt för miljön, något som dessutom bidrar till att stärka lagkassan. Det finns dessutom ett bra pedagogiskt syfte med att delta på en städdag. När man själv plockat upp skräp från marken är det mindre risk att man själv skräpar ner i framtiden, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

– Vi är jätteglada över att Estrella, som har både huvudkontor och tillverkning på orten, väljer att gå in och göra detta lokala Angeredprojekt tillsammans med oss. Förutom att det ger en positiv miljöeffekt på såväl kort som lång sikt, innebär det ett stöd till idrotten och en investering i ungdomars ansvarstagande för den gemensamma miljön, säger Mårten Heslyk.

Det Goda Vårstädet startar med städning klockan 10.00 den 18 maj. Klockan 13.30 sker gemensam återsamling vid Angered Arenas gräsmatta.

För ytterligare information, kontakta:

Mårten Heslyk, Projektledare Städa Sverige, mobil: 0708-19 2064
Sofi Randén, Marknadschef Estrella, telefon: 031-332 33 20

Deltagare i Det goda vårstädet:

Förening Idrott
Göteborg HC Ishockey
Angered Atletiska förening Friidrott/Simning
Angereds Sportklubb Fotboll
Storås Ridklubb Ridsport
Angereds Boxing klubb Boxning
Hammarkullens Basket Basket
Gunnared KIF Fotboll