Estrella Sourcream & onionchips – Originalet – sedan 1988

Estrella Sourcream & onionchips – Originalet – sedan 1988

1988 var Estrella först i Sverige med att lansera Sourcream & Onionchips. I år fyller landets mest älskade chips 25 år.

Fira med oss och få fina presenter! Logga in på 25-årsfesten på estrella.se för att börja samla medaljer! Alla Sourcream & onionchips 200g och 300g med 25 år på baksidan innehåller en unik kod som är värd tre medaljer. Ju fler medaljer, desto finare presenter. I presentpotten finns bland annat chips, biljetter till Dreamhack, goggles från Zr. Zipe och hörlurar från Monster DNA. Först till kvarn är det som gäller.

Så blev Sourcream & onion Sveriges mest älskade chips

Året var 1988. Pierre Chocron och Pia Greverius på Estrellas marknadsavdelning hade varit i USA och hittat en spännande chipssmak som hette Sourcream & Onion. De kände på sig att de var något stort på spåren, även om det var något som saknades.

– De smakade för mycket smör. Amerikansk gräddfil är inte så där syrlig som vi svenskar vill ha den.

Men Pia och Pierre trodde på sin upptäckt och började tillsammans med Inger Gustafsson och Harald Osa på utvecklingsavdelningen utveckla smaken tillsammans med olika kryddleverantörer. Det tog lång tid och många försök, men till slut hade de en vinnare.

– Det amerikanska namnet lät coolt. På den tiden fanns inga chips med engelskt namn i Sverige.

För säkerhets skull gjorde Pia och Pierre ett konsumenttest. De lät människor smaka på chipsen under två olika namn: Gräddfil & lök och Sourcream & Onion. Chipsen med det engelska namnet fick mycket högre smakbetyg!

När våra Sourcream & Onionchips lanserades 1988 kunde de flesta inte uttala namnet. Men det gick bra ändå. Svenskarna kallade dem helt enkelt ”de nya chipsen från Estrella”, och åt upp hela årsvolymen på tre månader.

Det blev slagsmål om Sourcream & Onionchipsen. Handlarna försökte köpa upp varandras lager, och det gick till och med rykten om att någon hade stulit produkter. Efter ett år var Estrella Sourcream & Onionchips den största chipssmaken på marknaden. 25 år senare är den fortfarande nummer ett.

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Företaget ingår i Estrella Maarudkoncernen som finns representerat i Norden samt Baltikum med en omsättning på ca 1 miljard SEK och totalt 350 anställda.