Jimmy Fors om årets Hållbarhetsrapport

För tredje året i rad släpper Ettanfotboll sin Hållbarhetsrapport. Vi har pratat med Jimmy Fors, utvecklingschef föreningar, om arbetet kring rapporten.

Det är för tredje året i rad som Ettanfotboll släpper Hållbarhetsrapporten som kartlägger bl.a. Ettanföreningarnas samhällsnytta och klimatavtryck. Sedan 2018 arbetar ligaorganisationen mot målet av vara Nordens Mest Hållbara Liga och som ett steg i ledet mot det målet tog man 2019 fram sin första Hållbarhetsrapport.

Bakom rapporten ligger ett gediget arbete, någonting som Jimmy Fors berättar mer om.
– Det ligger ett jättestort insamlingsarbete bakom rapporten, att hämta in data från alla föreningar och att få in alla svar för att kunna sätta ihop rapporten tar lång tid, säger Fors som är ansvarig för insamlingen och sammanställningen av datan, och fortsätter:
– Jag jobbar ju bland annat med föreningsutveckling och i föreningsutvecklingen ligger det ju att skapa hållbara föreningar utifrån våra fem hållbarhetsområden. Utöver det följer jag upp och hjälper föreningarna, vägleder och coachar dem.

Hållbarhetsrapporten avser verksamhetsåret 2020, ett år och en fotbollssäsong som var tungt kantad av coronapandemin. När världen, samhället och fotbollen ställdes inför några av de största utmaningarna i modern tid tog sig föreningslivet i Sverige en törn. Enligt Fors är det viktigt att komma ihåg det men att det trots utmaningarna finns mycket positivt att hämta från året.
– Det är väldigt viktigt att komma ihåg att det här sker ju ändå någonstans utifrån att det är en pandemi. Verksamheten kanske inte är fullt ut detsamma…
– Någonting som är positivt är att vi fortsätter ligga där vi gör med en samhällsnytta om cirka 450 miljoner kronor per år.

Beloppet är räknat utifrån aktiviteter inom framför allt föreningarnas kärnverksamheter, som till exempel en sysselsättning av barn och ungdomar och en regelbunden aktivering av dessa grupper. Genomsnittsföreningen i Ettan bidrar med nästan 9,3 miljoner kronor per år (till samhället).

Sedan en tid tillbaka är restriktionerna i Sverige hävda och landet har återigen öppnat upp. De kommande åren blir viktiga när det nu gäller för föreningarna att vända en tuff ekonomisk situation. Där tror Fors att ligan under pandemin har hittat hållbara arbetsmetoder som man vill ta med sig in i framtiden men att man länge har längtat efter att återigen få chansen att mötas i det fysiska rummet.
– Vi har lärt oss av att arbeta genom pandemin med någon form av hybridlösning som arbetsmetod. Någonstans kommer vi att sträva efter att kunna erbjuda både fysiska och digitala möten, där vi absolut inte får underskatta det fysiska mötet. När vi nu rör oss ur pandemin känns det bra att delvis få gå tillbaka till sånt. Det fysiska mötet behövs för nätverkande och utbyte av erfarenhet.