Pressmeddelande -

Everdrone styr mot kommersialisering och anställer Matz Johansson som säljansvarig

Everdrone har sedan starten 2017 fokuserat på teknikutveckling av civila applikationer för drönare, främst med fokus på användning inom räddning och sjukvård. Som enda bolag i världen tillhandhåller Everdrone en leveranstjänst som med hjälp av autonoma drönare möjliggör säker och snabb transport av en hjärtstartare till platsen där det just inträffat ett hjärtstopp. Vid hjärtstopp utanför sjukhus minskar chansen att överleva med 7-10% per minut. Tidig defibrillering med en hjärtstartare kan därför bokstavligen betyda skillnaden mellan liv och död för patienten.

Sedan 2019 driver Everdrone ett forskningssamarbete med SOS Alarm och Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet för att undersöka möjligheterna med akutmedicinska transporter med drönare. Bolaget befinner sig just nu i en övergångsfas från FoU till kommersialisering. Utgångspunkten är att inledningsvis introducera Everdrones drönartjänster som innovationsprojekt i nära samarbete med kommuner och regioner för att sedan bli en naturlig och etablerad del av akutsjukvården. Sverige och de nordiska grannländerna ligger närmast i utrullningsplanen och senare övriga Europa och världen. Matz Johansson har nyligen tillträtt rollen som säljansvarig (Head of Sales) på bolaget.

”Matz Johansson har en gedigen bakgrund från affärsutveckling av avancerade tekniklösningar inom sjukvårdssektorn, så jag är övertygad om att han kommer tillföra senior affärskompetens och innovativa idéer för hur Everdrones erbjudande kan utvecklas. Han blir också en tillgång för våra kunder i företagets kommersiella utvecklingsfas,” säger Mats Sällström, VD på Everdrone.

”Jag har under drygt 30 år fått förmånen att arbeta på världsledande företag som bl.a. Siemens och General Electric, nu när jag börjar på Everdrone inspireras jag framförallt av en unik teknikplattform som inom några minuter kan rädda någons liv”, säger Matz Johansson. Han fortsätter; det som oroar mig är att så många ”unga” får hjärtstopp, den senast tillgängliga siffran för plötsligt hjärtstopp, enligt Hjärt-Lungfonden med data för 2019, visar att 4 av 10 drabbade är i åldrarna 20-69 år. Matz menar att; "samhället behöver satsa på nya innovationer inom prehospital akutsjukvård för att minska risken för en allt för tidig död, som kan komma utan någon som helst förvarning."

"Man kan som individ i samhället göra viktig insats genom att lära sig hjärt-lungräddning, jag själv slutförde i helgen en bra webbutbildning för att vara förberedd om någon i min närhet drabbas av plötsligt hjärtstopp, säger Matz Johansson. Jag vill rekommendera utbildningen som arrangeras av HLR-rådet, Svenska rådet för hjärt-lungräddning, se relaterad länk."

Hjärt-kärlsjukdom kostar inte bara liv och lidande utan även stora summor pengar. På ett år uppgår kostnaden för samhället till hela 60,2 miljarder kronor – motsvarande närmare 6 000 kronor per invånare i Sverige. Det visar en ny rapport som har tagits fram på uppdrag av Hjärt-Lungfonden, se nedan länk till rapporten. Dock visar inte rapporten hur stor andel av kostnaderna som var enbart relaterade till oväntade hjärtstopp utanför sjukhus. 17,3 miljarder (29 procent) utgjordes av produktionsbortfall på grund av sjukskrivning och förtida död till följd av hjärt-kärlsjukdom. Indirekta kostnader representerar det värde som går förlorat när en person på grund av sjukdom helt eller delvis försvinner från arbetsmarknaden, så kallat produktionsbortfall. Den största delen av kostnaderna för produktionsbortfall var kopplat till förtida död, vilket beräknades till 10,7 miljarder kronor år 2019. "Med hjälp av drönare som flyger ut hjärtstartare hoppas jag därför att Everdrone kan bidra till att minska samhällets kostnader samtidigt som liv räddas,” säger Matz Johansson, säljansvarig på Everdrone. "Jag känner därför stor glädje att få tillämpa min erfarenhet på en lösning som gör sådan samhällsnytta och ser fram emot att få utveckla affärspotentialen tillsammans med företagets kunder och samarbetspartners."

Filmen visar Everdrones akutmedicinska drönartjänst i aktion. Tjänsten är nu i skarp drift i Kungälv.