Everdrone når regulatorisk milstolpe och utvidgar livräddande drönarverksamhet

Everdrone, en global ledare inom autonoma drönaroperationer, kommer snart att nå fler invånare med "leveranser till dörren” än något annat drönarföretag i världen – tack vare utökade tillstånd som erhållits från Transportstyrelsen.

Under de närmsta månaderna kommer 200 000 människor i Sverige att få tillgång till akutmedicinska leveranser av hjärtstartare, med hjälp av autonoma drönare när Everdrone utökar verksamheten utanför Göteborgsregionen.

Filmen visar Everdrones akutmedicinsk drönartjänst.

"Det här är en viktig milstolpe", säger Mats Sällström, VD för Everdrone. ”Att få dessa flygtillstånd är ett bevis på att vår teknik är redo att skala upp och att vår regulatoriska modell fungerar. Genom vårt samarbete med de svenska myndigheterna sätter vi inte bara en ny standard för säkra autonoma drönare bortom synhåll, utan vi bryter också ny mark inom akutsjukvården.”

Genom att flyga ut drönare utrustade med hjärtstartare till platsen för ett misstänkt hjärtstopp, får vittnen till händelsen möjlighet att initiera livräddande åtgärder i väntan på ambulans. Vid hjärtstopp utanför sjukhuset minskar chansen att överleva med 10% för varje minut efter att ett hjärtstopp inträffat, så korta responstiden och därigenom möjliggöra tidig defibrillering med en hjärtstartare kan bokstavligen betyda skillnaden mellan liv och död.

Everdrone samarbetar med SOS Alarm, Västra Götalandsregionen och Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet. Företaget har också ett etablerat partnerskap med Copenhagen Emergency Medical Services (Copenhagen EMS) i avsikt att utöka verksamheten till Danmark under 2021.

Press Release in english: EVERDRONE ACHIEVES REGULATORY MILESTONE AND EXPANDS LIFE-SAVING OPERATIONS