Enevo tilldelas som teknikpionjär av World Economic Forum

• World Economic Forum har meddelat sitt val av de 100 mest lovande teknikpionjärföretagen 2020, vilka formar branscher från jordbruk till sjukvård medan de också arbetar för att förbättra hållbarheten och mycket mer.
  • Många teknikpionjärer använder också sin teknik för att stödja COVID-19-responsen runt om i världen.
  • Enevos innovativa sensorteknik och flottlogistik för avfallshanteringsindustrin hjälper samhällen globalt att bättre hantera och förstå sitt avfallsbeteende. Och för detta har Enevo tilldelats utmärkelsen “Technology Pioneer” för företagets insatser inom samhälls-, infrastruktur- och urbana tjänster.
  • En lista på erkända Technology Pioneer-företag kan hittas här.

Enevo, globalt pionjärföretag inom smart avfallshanteringsteknik, valdes ut bland hundratals kandidater som ett av World Economic Forums “Technology Pioneers”. Enevo erbjuder unik IoT-sensorteknik, analys- och logistikprogramvara som övervakar och beräknar avfallsbeteenden, för att skapa en anpassad, hållbar och mer effektiv avfallshantering.

World Economic Forums teknikpionjärer är företag i hela världen som befinner sig i ett tidigt tillväxtskede och är involverade i design, utveckling och implementering av ny teknik och nya innovationer, och som man räknar med kommer att ha en betydande inverkan på global affärsverksamhet och samhället i stort. Technology Pioneers-communityn är en väsentlig del av den större Global Innovators startup-communityn som ingår i World Economic Forum.

Enevos avfallshanteringsteknik tilldelades utmärkelsen för sin innovativa och praktiska avfallshantering, samt de fördelar den medför i det civila livet. Enevos smarta avfallssensor övervakar fyllnivåer och insamling, medan dess analysprogramvara bearbetar sensordatan för att skapa anpassade avfallshanteringstjänster. Detta resulterar i effektiva insamlingsscheman och -rutter med så korta avstånd som möjligt och förhindrar överfulla containrar, inklusive eliminerar onödig avfallshämtning och koldioxidutsläpp. Enevos kunder får därmed minskade hanteringskostnader, samt ökad effektivitet och hållbarhet.

Som en följd av utmärkelsen som Technology Pioneer, kommer Enevos VD Fredrik Kekalainen att bli inbjuden till att delta i World Economic Forums aktiviteter, event och diskussionsmöten under hela året. Enevo kommer också att bidra till Forum-initiativ under de kommande två åren, genom samarbete med beslutsfattare och chefer inom den privata sektorn för att hjälpa till att definiera den globala agendan för viktiga frågor.

“Vi är glada över att välkomna Enevo till vår 20:e kohort med Technology Pioneers,” sa Susan Nesbitt, chef över Global Innovators-communityn, World Economic Forum. “Enevo och dess pionjärkollegor utvecklar banbrytande tekniker i hela världen. Förutom deras innovationer är dessa företag starkt bidragande till att förbättra världen.”

“Vi är mycket glada över att World Economic Forum har uppmärksammat vår mission att förbättra avfallshanteringen och att vår avfallsdata och logistikoptimering kan bidra till global resurseffektivitet,” sa Enevos VD Fredrik Kekalainen. “Vi anser att data är avgörande för att kunna skapa meningsfulla förändringar. Man kan inte fatta korrekta beslut om man inte har tillräckligt med information. Vi startade Enevo för att hjälpa samhällen att minska avfall och för att förbättra återvinningshanteringen genom dataöversikt. Vi är stolta över att få ta emot denna prestigefyllda utmärkelse och att få vara en del av World Economic Forums Technology Pioneers-community.”

Det här årets kohort markerar Technology Pioneers-communityns 20-årsjubileum. Under dess 20-åriga existens har många teknikpionjärföretag kontinuerligt gjort framsteg inom sina respektive branscher, medan andra har gått steget längre och blivit kända varumärken alla känner till. Tidigare pristagare inkluderar Airbnb, Google, Kickstarter, Mozilla, Palantir Technologies, Spotify, TransferWise, Twitter och Wikimedia.

År 2020:s Technology Pioneers-företag är med och skapar framtiden genom avancerad teknologi som AI, IoT, robotteknik, blockchain, bioteknik och mycket mer. Mångfalden hos dessa företag sträcker sig också till deras företagsledning, där 25 % av Technology Pioneer-företagen 2020 leds av kvinnor. Företagen kommer dessutom från hela världen, vilket gör utökar communityn till långt bortom Silicon Valley. En lista på Technology Pioneer-företag kan hittas här.

Technology Pioneer-företagen har valts baserat på communityns urvalskriterier, vilka inkluderar innovation, påverkan och ledarskap liksom att företagen är i enlighet med World Economic Forums plattformar.