Fågelräddarna inviger pratande papperskorg

Glädjen är enorm!

Cirka 40 barn från förskolan Beckombergavägen 76 i Bromma är med på utplacering och invigning av den Bigbelly de skrivit ett medborgarförslag till Bromma stadsdelsförvaltning för att få på plats i en lekpark nära förskolan. Det började redan 2017 med att barnen uppmärksammat fågellivet.

De hade gjort egna ”fågelvarnare” efter att de var överens om hur farliga traditionella papperskorgar kan vara för fåglarna där de kunde komma åt skräp som slängts, få i sig onyttigheter och fastna i plastpåsar.

Den 22 Februari klippte två av förskolebarnen det blågula bandet till den helt nya papperskorgen och den demokratiska processens cirkel slöts. ”Långt ifrån alla medborgarförslag blir verklighet” sa Stadsdelsnämndens ordförande Johan Paccamonti (M). Barnen har i tät dialog med Ewf Eco tagit fram motivet på sidorna. Att papperskorgen skulle prata var en självklarhet.

– Man ryser en sådan här dag. Glädjen smittar av sig på oss, säger Susanna Fors, Förskolepedagog.