Telia bästa tv-operatör när kunderna själva väljer

Det oberoende affärsnyhetsbrevet TV-Nyheterna har tillsammans med Nordic Bench genomfört en Net Promoter® Score (NPS®)-undersökning där 3 500 svenskar har tillfrågats om den tv-operatör de använder.

NPS® bygger på frågan hur benägna tittarna är att rekommendera de tjänster de använder till andra och hur de upplever dessa avseende utbud, kvalitet, aktualitet, åtkomst (mobil, platta) med mera - totalt 14 parametrar. Alla resultat är helt transparenta för jämförelser mellan konkurrerande tjänster i syfte att vara ett underlag för en förbättrad leverans till de svenska tittarna. Studien genomfördes mellan den 17 februari och den 18 maj.

Efter Telia i en topp fem-ranking kommer följande bolag: Canal Digital och Telenor (Bredbandsbolaget) på delad andraplats följt av Viasat och Boxer.

- Vi har genomfört denna årliga, helt oberoende, undersökning bland telekom- och tv-operatörer under fem år och Telia har haft relativt bra resultat hela tiden, i år är höjer de sig dessutom med fem punkter till NPS® -8. Att resultatet är negativt är egentligen inte avgörande då det är en tuff modell som bygger på att kunderna ska vara ambassadörer och ange en nia eller tia på en skala från 0-10. En punkt, bland andra, där Telia som tv-operatör får ett bra betyg från sina kunder är att utbudet anses enkelt åtkomligt via t ex platta och mobil, säger Jan Ogner, vd för Nordic Bench.

För mer information om undersökningen kontakta Jan Ogner, vd Nordic Bench, jan.ogner@nordicbench.se.

Nordic Bench är ett oberoende analysinstitut med över 15 års erfarenhet av branschstudier i Sverige och Norden. TV-Nyheterna är ett oberoende affärsnyhetsbrev om tv-branschen,  som ges ut av Exakt Media AB.